Hej. Jag har hållt på med en del programmering av asp mot acces databaser och även lite mot Sql- Server. eftersom det är få skrivningar och många läsningar skulle jag välja mysql. Access kan du uteslutna som alternativ direkt eftersom den inte är avsedd Tack så mycket för hjälpen. Men kan man programmera ASP mot en MYSQL databas? Det verkar ju vara en bra databas. Och jag är fortfarande inte riktigt med på om man måste ha en egen server om man skall köra SQL-Server? Vet att det är dyrt, men om de vill betala så... Visst fungerar asp + mysql. Håller själv på att byta från access till mysql på en sida jag mekar med. Nu ska jag skilja mig lite från mängden ;) Men till att börja med kan jag säga att det finns webhotel som erbjuder både MSSQL och MySQL, till varierande kostnad... För info: Jag tog bort inlägget i SQL Server forumet så att diskussionen ej riskerar att föras på flera ställen samtidigt. citat Jag vill återigen tacka för era inlägg och svar. jag skall diskutera vidare med dem och sedan ta en funderare. Det är ju onödigt att lägga ut en stor summa pengar på en dyr databas, om siten sedan inte blir den framgång de hoppats på. Hmm. Jag har tankat ner MySql-3.23.52 och installerat, men den vill inte dra igång. Detta är första gången som jag pillat med detta. Alltså, det enda tecknet på att den är installerad är att jag kan ta bort den genom kontrollpanelen add-remove..Val av databas?
Håller nu på med ett större projekt i skolan där jag skall arbeta mot ett företag. De vill ha en företags databas där företagen sedan skall exponeras på deras site. Lite som Gula sidorna.
De har inte en susning om programmering, Databaser eller Webhotell och stöd osv, men de skulle hellst se att siten och databasen låg på ett webbhotell.
Jag vet nu inte om detta är för stort för Acces osv. Databasen skall ju kunna växa rejält och meningen är väl att siten skall vara välbesökt.
Vad skulle ni välja för databas? Finns det webhotell som man kan köra Sql-Server mot eller måste de isåfall köpa Sql-Server och köra det på egen server?
Har dålig koll på detta.
Tacksam för svar // RobertSv: Val av databas?
gratis och riktigt snabb på läsningar.Sv: Val av databas?
för många samtidiga användare, en regel som jag har hört är 1-5, medan
både MySQL och MsSQL fungerar bra för många samtidiga anslutningar.
MySQL är gratis, men har inte alla de funktioner som finns i MsSQL och
framför allt finns det inget bra gränssnitt för underhåll, utan allt måste
göras med kod från en prompt. Beslutet mellan MySQL och MsSQL kan
bero på några saker:
- Hur mycket får det kosta (MsSQL dyrt i licens)
- Vem ska underhålla (om det är någon ny på databaser är MsSQL nog
enkare tack vare ett bra gränssnitt.)
Det finns säkert mycket mer att tänka på och de ovanstående handlar
mest om ekonomin, men det är en start...
/EmmaSv: Val av databas?
Tack ändå//RobertSv: Val av databas?
Väljer du MySQL så finns det ett program du bara inte får missa, nämligen MySQL-Front. MySQL-Front gör det betydligt enklare att skapa och ändra i databaser. Att programet är gratis gör ju saken inte sämre. Kolla in http://www.anse.de/mysqlfront/ för mer info.Sv: Val av databas?
Nu beror detta givetvis på hur du ska bygga upp siten, men tolkade det som att det bara var presentationer av företag (fel?) och inte så mycket mer, alltså ganska lite trafik mot databasen. I sådana fall klarar du dej långt med Access. En gissning (som är just en gissning, utan vetenskapliga bevis) är att du kommer klara många tusen besökare per dag, men det beror ju givetvis på hur applikationen utnyttjar databasen... Dessutom är det mycket enkelt att byta till t.ex. SQL-Server senare om det visar sig att det behövs. Mitt förslag är alltså att först testa med Access (om du nu inte har tänkt att bygga något komplext eller har obegränsat med pengar).
/JohanSv: Val av databas?
Sv: Val av databas?
"Access kan du uteslutna som alternativ direkt eftersom den inte är avsedd för många samtidiga användare"
Håller helt med, men i en riktigt skriven dialog med databasen så klarar accsess tusentals "samtidiga" användare om man sköter hanteringen att bara öppna läsa/skriva och direkt stänga databasen. Om man däremot håller databasen öppen under hela sessionen så klarar access ca 10 samtidiga användare. Access kan därför med sin enkelhet bra användas även om det finns relativt stora datamängder lagrade men kräver liksom MySQL och MsSQL att man gjort en korrekt normaliserad databasdesign för att erhålla snabb hantering i databasen.
Se det som när man är inne på en sida (liknande Pellesoft) så är det under mycket kort tid som man är inne i själva databasen och hämtar eller skriver information. Däremot så ligger man ofta inne och läser hämtad information men då utan att databasen används.
Företaget som du skulle göra en applikation till borde kunna börja med access för enkel hantering och utökningar av databasen för att i framtiden om så behövs migrera till MsSQL (eller MySQL) om du bara skrivit databashanteringen på ett sådant sätt att det är enklet möjligt.
Får säkert massor med kritik för att jag här vill satsa på Access, men anser att den är en enkel och väl fungerande databas för strukturerad information med 100.000 tals poster. Lägg istället krutet på att få din applikation användarvänlig snarare än at focusera på teknik.
/RolandSv: Val av databas?
Mvh//RobertSv: Val av databas?
Gjorde en helt vanlig installation i C:\mysql??