Hej Ja du, det är tyvärr en bugg i databasmotorn för OLEDB och dBase filer. Så fort en användare öppnar filen så låses den exklusivt om det är i nätverk. Försök att konvertera databaserna istället. Har hållt på aldeles för länge med detta och du kommer bli galen - jag vet... Tack för svaret.Hämta info från en redan öppnad Dbase fil.
Har ett problem som jag ständigt försöker hitta en lösning på.
Skriver små applikationer där jag jobbar mot ett befinligt program
som använder en Dbase (FoxPro) databas. Problemet är att när huvudprogrammet är startat och jag startar min applikation så får jag meddelande om att datafilen redan är öppnad. Detta är givetvis sant
men jag vill bara läsa information från databasen till mitt program och har försökt med diverse parametrar när jag öppnar den men med samma resultat. Använder DAO men har (nog) testat med ADO och
fått samma resultat. Finns det någon flagga i databasfilen som talar om att den redan är öppnad eller ???. Hur fungerar det i multiuser miljö ??
Tacksam för hjälp och information.Sv: Hämta info från en redan öppnad Dbase fil.
/PelleSv: Hämta info från en redan öppnad Dbase fil.
Databaserna är tabu att förändra på något sätt.
Fungerar det lika dåligt om man skulle använda ADO ???
Vet du någoom hur det fungerar om man köper en ODBC rutin för just den databasen. Jag tror nämligen att databasen inte är en äkta dBase utan något som heter CodeBase.