Hej.Läsa från selectbox?(löst)
När jag skall lägga in ett företag (en tabell) i min databas vill jag kunna välja vilken bransch (annan tabell) det skall tillhöra. Därför loopar jag ut alla branscher i en selectbox såhär
<code>
<select name="bransch" onChange="javascript:location.href=(this.options[this.selectedIndex].value)">
<option value="#" selected>Välj bransch</option>
<option value="#">------------------------------------</option>
<%
sql = "select * from bransch order by bransch asc"
rs.Open sql, conn
Do until rs.EOF
%>
<option value="add_foretag.asp?bransch_id=<%=rs("bransch_id">&bransch=<%=rs("bransch")%>"> - <%=rs("bransch")%>
</option>
<%
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
%>
</select>
</code>
Sedan finns det även en del input text taggar där jag lägger in info om företaget.
Som ni ser så laddar jag om sidan när man väljer bransch och på så sätt ger jag en variabel värdet bransch_id. Sedan när man trycker lägg till går man vidare och stoppar in det i databasen.
Måste man verkligen ladda om sidan när man väljer i selectboxen. Jag har inte lyckats med att använda Request.Form("namnet på option i selectboxen").. Den vill liksom inte läsa av från den. Därför löste jag det på det osmidiga sättet att ladda om sidan och ladda variabeln. Men jag ser ju att alla andra använder selectboxar utan att deras sidor laddar om..
Ehh, världens längsta o rörigaste fråga blev detta..
//Robert