Här följer en lång SQL statement fråga. jag tycker att din SQL sats är rätt ologisk.En fråga om ett långt SQL-statement
Den ska ta data från 3tabeller(foretag,kontakter,maskiner). Foretag är toptabell med IDCompany som ledande nyckel och återkommer som sekundär nyckel i dom två andra tabellerna
<code>
SELECT foretag.*, Kontakter.FirstNamnContact, kontakter.LastNameContact, kontakter.Telephone, maskiner.MModel, maskiner.MNumber, count(select * FROM kontakter WHERE foretag.idcompany=kontakt.idcompany) AS KFAntal, count(select * FROM kontakter WHERE foretag.idcompany=Maskiner.idcompany) AS MFAntal, count(select * from foretag) AS Fantal, count(select * from kontakter) AS Kantal, count(select * from Maskiner) AS Mantal
FROM kontakter, foretag, maskiner
WHERE (((foretag.IDCompany)=[kontakt].[idperson] And (foretag.IDCompany)=[maskiner].[IDcompany]));
</code>
Nu till frågorna
Kan jag formulera den bättre?
Ska jag flytta ut alla count satser(multipliceras dom inte i recordsetet i annat fall?) på något sätt.
Finns det en gräns för hur lång ett SQL statement får vara?
Notera att jag vill bara den första Maskinen eller kontakten som dyker upp ur dom andra tabellera...Sv: En fråga om ett långt SQL-statement
Varför ska du hämta allting på en gång. Visst går det, men det är rätt ooptimalt. Tänk dig själv. För varje rad data ska den gå igenom tabellerna och räkna antalet poster. Vad är vitsen med det?