Hej! Med risk för att gör bort mig totalt nu... Jag tror att du använder workspace när du jobbar mot databaser via DAO. Eftersom jag antar att du använder ADO behöver du aldrig fundera över det.Workspace i databaser...
När jag använder databaser i mina program och tittar på exemplen som används så förekommer ofta Workspace
jag undrar
1. Vad är det för något...
2. Hur använder jag det...
mina program verkar fungera bra utan det, så jag blir lite fundersam eftersom man tydligen skall använda det.
/PhinalaSv: Workspace i databaser...
Ett workspace är ett "skikt" som man bl.a. harterar säkerhet för databaser i.
Taget från hjälpen:
Använd Workspace-objektet när du vill hantera det aktiva arbetspasset eller för att påbörja ytterligare ett arbetspass. I ett arbetspass kan du öppna flera databaser, hantera transaktioner samt åstadkomma datasäkerhet med hjälp av användarnamn och lösenord. Du kan t ex:
-Skapa ett Workspace-objekt och med egenskaperna Name och UserName åstadkomma ett namngivet och lösenordsskyddat arbetspass. Arbetspasset skapar ett definitionsområde där du kan öppna flera databaser och utföra en förekomst av kapslade transaktioner. Använd metoden Close för att avsluta arbetspasset.
-Använda metoden OpenDatabase för att öppna en eller flera befintliga databaser för Workspace-objektet.
-Använda metoderna BeginTrans, CommitTrans och Rollback för att hantera kapslade transaktioner inuti ett Workspace-objekt och använda flera Workspace-objekt för att utföra flera samtidiga och överlappande transaktioner.
-Använda egenskapen IsolateODBCTrans för att isolera flera transaktioner som inkluderar samma ODBC-databas.
En standardarbetsyta, DBEngine.Workspaces(0), skapas automatiskt när du startar Microsoft-databasmotorn Jet. Egenskapsinställningarna för Name och UserName för denna standardarbetsyta är "#Default Workspace#" respektive "Admin". Om du aktiverar säkerhet blir värdet för egenskapen UserName namnet på den inloggade användaren. Om du använder metoden OpenDatabase utan att ange ett Workspace-objekt används standardobjektet DBEngine.Workspaces(0).
När du använder transaktioner påverkas alla databaser i angivet Workspace även om flera Database-objekt är öppna i Workspace-objektet. Om du t ex använder metoden BeginTrans för att uppdatera flera poster i en databas och sedan tar bort poster i en annan databas kommer både uppdaterings- och borttagningsåtgärderna att reverseras när du använder metoden Rollback. Du kan skapa ytterligare Workspace-objekt om du vill kunna hantera transaktioner fritt mellan Database
-objekt.
Workspace-objekt skapas med metoden CreateWorkspace i DBEngine-objektet. Efter det att du har skapat ett nytt Workspace-objekt måste du lägga till det i Workspaces-mängden om du behöver referera till det från Workspaces-mängden. Du kan emellertid också använda ett nyskapat Workspace-objekt utan att lägga till det i Workspaces-mängden.
Referera till andra Workspace-objekt du skapar och lägger till i mängden med dess inställning för egenskapen Name. Använd följande syntax:
Workspaces("namn")
Kanske inte klarnade så mycket... men ändå.
/Johan