Hej! Är det Patrik Nilsson från Hällefors?? Hällefors? Nej..det vet jag inte ens vart det ligger :) Har du tillgång till någon upload komponenet? Kan det vara så att du har DISTINCT i din Select-sats? Tror inte du kan ha det när det gäller PM-fält... Johan:Långa texter i db
Jag håller på med ett litet projekt där vi har en liten "klubb" där medlemmar kan visa upp sina bilar (f.n. 60st).
Jag har löst allt utom hur jag skall lagra den information om bilen som medlemmarna har.
Jag kollade i access och valde ett fält av typen "Text", men det kunde bara vara upp till 255 tecken långt...
Finns det någon annan typ av fält jag kan använda för att lägga in texter som är betydligt längre än 255 tecken..eller är jag ute på hal is och borde lösa det på något annat sätt?
Det kan röra sig om kanske *max* 1/3 A4-sida med text per medlem. Ibland bara 10 ord..
Hjälp sökes...tackar på förhand för input i ämnet.
/PatrikSv: Långa texter i db
Du kan använda dig av datatypen PM i Access då kan du hålla tillräkligt mycket tecken skulle jag tro.
/EmilSv: Långa texter i db
Jag provade även att ändra formatet till PM, men då får jag ett felmeddelande:
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot include Memo, OLE, or Hyperlink Object when you select unique values (equipment).
Det är på ett webhotell som upplåter utrymme gratis till oss. Lite komplicerat o förklara men det handlar om kompisars kompisar som äger det..typ.
Jag har kört det på ett annat webhotell (Ballou) och där fungerar det utan problem. Kanske måste dom uppgradera något för att det skall fungera?
/PatrikSv: Långa texter i db
I så fall skulle dom ju kunna skriva en enkel text i tex Notepad och upload filen till servern
Sedan sparar du en länk till den filen i databasen istället och när du skall visa bilen, läser du in informationen på sidan från filenSv: Långa texter i db
/JohanSv: Långa texter i db
Tack. Det var så att man inte kunde använda DISTINCT tillsammans med PM-fält..
Nu är det bara resten kvar och göra :)
/Patrik