Hej! Ett sätt är ju att byta ut radbrytningarna i textfilen mot något annat tecken och sedan när det är importerat byta tillbaka tecknekt till radbrytning... Hej Johan! Det var ett tag sedan jag pysslade med Makron, men titta på funktionerna Överför* så ska du nog lista ut hur det går till! Hej! 1. ja, jag vore tacksam om du kunde visa ett exempel. Då det skulle bli ett ganska långt exempel skriver jag lite pseudo-kod istället.omständig importering av data fråm textfil till access
Jag har en textfil som innehåller en massa data på rapporter jag vill importera till access.
Kollummnerna i textfilen är separerade med ett "|"-tecken. Jag har ungeför 30 stycken kollummner.
Allt går bra utom den sista kollummen. Den består nämligen av en text-massa med flera radbrytningar. Denna text-massa vill jag ha som en "memo"-variabel med samma radbrytnignar men access tycks inte förstå vad jag menar. När jag importerar blir varje radbrytning nämligen et nytt record i databasen.
ungefär så här ser min textfil ut:
Nummer|Namn|Beskrivning
880049|Kalle|kostnad för arbete: 333 kostnad för material: 100
880153|Nisse|kostnad för arbete: 150kostnad för material: 100
När jag importerat till acces blir resultatet:
Nummer |Namn |Beskrivning
---------------------------------------------------------------------
880049 | Kalle | kostnad för arbete: 333
kostnad för material: 100 | |
880153 | Nisse | kostnad för arbete: 150
kostnad för material: 100 | |
Hoppas ni förstår hur jag menar =)
(det ska föreställa tre kollummner)
mvh
JimmySv: omständig importering av data fråm textfil till access
Jag hade troligtvis gjort en egen importfunktion i VBA som sköter allt, lättast för användaren så!
/JohanSv: omständig importering av data fråm textfil till access
Det löste sig. Om jag satte ett dubbelfnutt ' " ' i början och i slutet på taxtmassan lästes den in korrekt till en memo-variabel.
Eftersom jag vill att importeringen ska ske automatiskt undrar jag om du har ett exempel på ett macro där man importerar text från en text-fil. Jag vore mkt tacksam om jag fick ett så jag vet ungefär hur jag ska gå till väga.
Har nämligen aldrig sysslat medm macro i access, det verkar vara lite omständigare än att göra det i tex excel.. jag kanske har fel..
mvh
JimmySv: omständig importering av data fråm textfil till access
nu kommer jag med ett par nya frågor...
1. Det visade sig att en del textsträngar innehöll just "-tecken.. Om jag nu vill skapa ett macro i access som går igenom hela textfilen och lägger in en extra fnutt där det redan finns en mellan varje |" och "| - tecken..
Har man två "" så tolkas det som ett tecken och allt fungerar
ex:
|" två stycken 10" spik"|
ska bli:
|" två stycken 10"" spik"|
2. Om jag nu vill ha ett autoexec-macro som körs varje gång access öppnas, räcker då med att jag döper suben till "Sub autoexec"...Sv: omständig importering av data fråm textfil till access
Jag tror inte att det går att göra med macron, du får nog ta till VBA istället... Tyvärr hinner jag inte förklara nu, men hojta till om jag ska göra det i eftermiddag istället.
2.
Det kanske går att göra så, testa! Man kan i alla fall göra ett macro som heter autoexec som körs vid varje start.
Sv: omständig importering av data fråm textfil till access
<code>
öppna filen
while filen inte är slut
läs in texten mellan de 2 första | till en variabel
ersätt alla " med ""
(fortsätt med alla kolumner utom den sista)
kontrollera om det finns sluttecken (|), om inte lägg till innehållet på nästa rad (fortsätt tills | hittas)
ersätt alla " med "" i sista kolumnen
spara alla kolumner i databasen
nästa rad
<code>
Lite kortfattat, men denna principen borde fungera.
/Johan