Hej. Jodå, det går allt. Ett alternativ är att hämta db:n via ftp, göra uppdateringen och sedan ladda upp den igen. Ett annat är att låta en asp-sida fixa uppdateringen och att du skickar info till sidan via querystrings t.ex. Hej Johan. Hur har du tänkt att använda databasen? Till vad? Om du ska spara värden i en db bara (fick reda på det via iMail) så är det nog enklast att göra detta via en querystring.Uppdatera databas
Jag skulle, (om det nu går..) vilja på något sätt uppdatera min databas jag har på en webserver genom exempelvis ftp eller liknande.
Uppdateringen skall göras scriptmässigt. Jag vill alltså skicka ett värde från min maskin till databasen på webservern ...
Går det ???
/MickeSv: Uppdatera databas
/JohanSv: Uppdatera databas
Tack för hjälpen med termometern föresten.. Det funkar "hm" ganska bra. Den ger värden men värdet startar på -24 grader vid en normal rumstemperatur. *ler*.
Har du något kodförslag på databasförslaget tror du ??
/MickeSv: Uppdatera databas
Ang. termomtern kan du väl dra iväg ett iMail med koden du kör + uppgifter om vilken port/pinne du använder så kanske vi kan lista ut vad det beror på...
/JohanSv: Uppdatera databas
Ifrån programmet öppnar du din aspsida, t.ex. med Winsock eller inet-kontroller, eller via XMLHTTP-objektet. Sök i forumet för exempel!
Öppna URL:en http://www.minsida.com/minfil.asp?varde=12
I asp-filen skapar du en connection till din db, och "insertar" värdet.
con.Execute "INSERT INTO mintabell (värden) VALUES (" & Request.QueryString("varde") & ")"
Glöm inte att kontrollera innehållet i querystringen innan du skapar sql:en... Det vore ju inte helt fel med en kotroll på sidan som kontrollerar om anslutningen kommer från ditt ip också så att ingen annan kan lägga till värden.
/Johan