Jag behöver tips!!!!! HM.... jag har löst problemet på följande sätt. Tycker du funnit en bra lösning. Listview'n är en trevlig kontroll. Nackdelen med en listview är att det inte går att redigera andra kolumnen. Men om datan bara ska visas gör det ju inget. Jo det funkade bra och det går att ändra i listsubitems om man skriver så här:Visa data från databaser
Jag vill på ett enkelt sätt hämta data från databasen,fylla ngn lämplig kontrol tex en grid eller listview med detta data. Visning ska ske vertikalt eftersom datat består av ca 70 fältnamn.. och jag tycker det är trevligare att scrolla neråt än åt sidan.
ex
fältnamn data
fältnamn data
fättnamn data osv...
Helst vill jag kunna använda en kontroll som fyller listan och sedan koppla bort anknytningen till databasen så att ändringar i detta data inte påverkar data i databasen förrän jag explicit talar om att detta nya data ska sparas och då som en ny post..PUH!! Det låter krångligtSv: Visa data från databaser
En listview
med denna kod
For i = 2 To rstModeller.fields.Count - 1
Set LI3 = ListView3.ListItems.Add(, , rstModeller.fields(i).name)
LI3.SubItems(1) = CStr(rstModeller.fields(i).value & "")
Next i
Funkar bra men jag är ändå glad om ngn har nåt ännu bättre sättSv: Visa data från databaser
Litet förslag på hur du alternativt kan loopa igenom fälten:
Dim Flag As Boolean
Dim Item As ListItem
Dim fldField As ADODB.Field
With ListView3.ListItems
For Each fldField In rstModeller.Fields
If Flag Then
Set Item = .Add(, , fldField.Name)
Item.SubItems(1) = "" & fldField.Value
Else
Flag = True
End If
Next
End WithSv: Visa data från databaser
sv = frmMyInputBox.getInput("Ange nytt värde", "Värde ändring")
ListView3.ListItems(ListView3.SelectedItem.Index).ListSubItems(1).Text = sv
Innebär att man varje gång en ändring ska ske måste en inputbox visas men det funkar!