Hej Arrrrgh, fy va nollställd man kan bli ibland. Det heter ju: Backup (det hade ni inte hört förut va=) Hej, Problemet är om man vill backup:a informationen för att sedan läggas till i databasen vid återställning, inte ersätta hela databasen. Men det kanske inte är vanligt att göra så. Det blir ju betydligt enklare att bara göra kopia. När det gäller SQL-server så finns det mycket att läsa här:säkerhetskopiering
Jag skulle behöva veta mer om säkerhetskopiering. Sanningen är den är att jag (nästan) aldrig har haft med säkerhetskopiering i mina program. Teorin för säkerhetskopieringen är väl inte svår. Det är mer på vilket sätt man bäst utför säkerhetskopiering för att sedan kunna återställa säkerhetskopian.
Är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa om säkerhetskopiering. Jag har lagt till ämnet i artikel-önskelistan. Det handlar först och främst om databaser, men även säkerhetskopieríng på andra slags filer.
Till min stora förtret kom jag inte på vad ordet säkerhetskopiering är på engelska. Det kanske inte ens finns.
/Jörgen
ps. Det är ganska brådskande ds.Sv: säkerhetskopiering
!!!!
/JörgenSv: säkerhetskopiering
Frågan du ställer är ju ganska "bred" och därmed blir svaret ganska svepande också.
Det engelska ordet är normalt : Backup (nu säger du säkert : jaaaaaaa, självklart! :-)
När det gäller backup av en Access databas så är det ju bara att backup:a MDB-filen (efter att alla connections är stängda), lämpligen i komprimerad form (t ex zip eller rar el. dyl). För en SQL-server är det lite mer kompliverat dock. Man kan backupa (och komprimera) de filer som ligger i Data mappen (heter de MBF och LBF?) och sedan återställa dessa med en SP som jag tror heter sp_dbattach eller något sådant (eventuellt bör man köra sp_dbdetach före komprimering för att "stänga" filerna). Det är dock inte det mest "korrekta" sättet. Man bör givetvis använda SQL-serverns inbyggda backup-funktion (som ger bak-filer) som man kan komma åt programmatiskt via SQL-DMO. Givetvis kan du göra backup:erna från Enterprise Managern också...Möjligen kan man göra backuper med ren SQL (CREATE BACKUP?)...
SQL-DMO består av några DLL:er med ett API mot SQL-server som kan anropas från t ex VB6 eller något .Net-språk med COM-interop (ännu har det inte dykt upp några .Net-komponenter för detta). Med SQL-DMO kan du även administrera användare, skapa databaser m m.
Hoppas detta leder dig en bit på vägen, om inte annat till fler frågor :-)
/Per HultqvistSv: säkerhetskopiering
Nu är det också så att man ska kunna välja vilka delar av databasen man vill kopiera. Vissa register är sådana som ändras sällan och vissa ändras flera gånger om dan. Det är onödigt att varje dag kopiera register som bara ändras en gång i månaden. Däremot är det en stor säkerhetsrisk att bara kopiera register en gång i månaden om de ändras varje dag.
Några ideér?
/JörgenSv: säkerhetskopiering
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/adminsql/ad_bkprst_9zcj.asp
Där beskrivs både fullständig backup och hur du gör backuper av det som ändrades sen sist.
/Per-Erik