Hej hopp galopp. Har ni samma sorteringsordning och code page på bägge maskinerna. Om svaret är nej, börja med att göra om maskin 2 så att den har samma som maskin 1. Använd rebuildm eller installera om helt och hållet. Tillägg: Licensproblemet antar jag är att ni inte har en CAL att logga in på maskin 2 överhuvudtaget. Eller gäller det endast när ni ska flytta databasen? Eventuellt så kan man väl göra en backup och en restore? Har testat med backup och restore men det funkar inte. Den gnatar om en "Jäkla" licens då med som inte finns tydligen. Vaffö vet jag inte då vi kör en liccad version av SQL-server. Ja det är ju ett alternativ men det är ju jobbigt jö... Det går även att använda sig av Access2000 på en tredje maskin och därmed koppla upp sig via ODBC-källa, och sedan exportera till en annan ODBC-källa. Ang. modellen (antar att du menar det som kallas Diagram) så nej, de flyttas inte över. Men å andra sidan så ligger den inte på servern heller. I SQL 7 så ligger diagrammen på klientdatorn där man ritat dem. I SQL 2000 däremot lagras de på servern. Det vet jag inte. Jag är inte ansvarig för den biten det är väl vår nätverksansvarig antar jag. ok. nej det är inga problem nej. Men ska man bara flytta den så tycker åtminstone jag det är enklare med attach och detach. Fråga.... BLOB-fält (text, ntext, image) lagras _inte_ i master-databasen. De lagras i samma databas som resten av tabellen de ligger i. Däremot lagras de inte på samma sidor (eng. Pages) som resten av tabellen, därför att de inte får plats. Undantaget är om man har alternativet TEXT IN ROW påslaget för tabellen, då lagras de på samma sida som resten av raden om de får plats. Rättare sagt om de är mindre än den bestämda storleken (default är 256 bytes) så lagras de på samma sida som resten av raden de ligger på. Observera att Text in row-alternativet är ett SQL Server 2000 specifikt option. JAMEN Flytta en databas.
Vi har en SQL-Server på en maskin och har en rätt komplex databas
där. Men självklart följer den alla normaliseringsregler för
relationsdatabaser.
PROBLEMA:
Vi vill flytta denna databas från BURK A till BURK B och när vi försöker
göra detta gnatar SQL-Enterprise Manager om nån Jäkla Licens som är
otillräcklig för att flytta databasen.
Hur fixxar man detta på enklaste sätt. ?? (Utan att fixa den "jäkla" licensen.)
Vi kör asså MS SQL-Server 7.0
/peterhSv: Flytta en databas.
Kör sedan följande på maskin 1 (efter att ha stängt ut alla användare):
EXEC sp_detach_db @dbname='DBNamn', @skipchecks='TRUE'
Nu har databasen lyfts ut ur SQL Servers kontroll. Flytta nu samtliga filer som tillhör databasen (*.mdf och *.ldf i minsta fall) till maskin 2 (om du vill ha kvar databasen på maskin 1 också så kopiera filerna istället). Placera dem var du vill, men lämpligt är väl där du normalt har resten av datafilerna till andra databaser på maskinen, eftersom du inte kan flytta filerna senare.
Nu kör du följande på maskin 2 (och även maskin 1 om du vill att databasen ska fortsätta att finnas i maskin 1):
EXEC sp_attach_db @dbname='DBNamn', @filename1='Filnamn.mdf', @filename2='Filnamn.ldf'
Om du har fler filer är det bara att lägga till dem med @filenameX='filnamn'.
Voila!Sv: Flytta en databas.
Sv: Flytta en databas.
Finns väl problem med Text, Image och andra stora fält. Eftersom det lagras i master tabbelen?Sv: Flytta en databas.
att köra en massa create table bla bla.. Dessutom kan man inte flytta över databasmodellen med SQL ??? (VA) eller ?
Så gör jag i alla fall hemifrån. Öppnar min SQL-server med access, och väljer exportera en viss tabell till Ballou...
Obs, om du exempelvis använder (getdate()) i din tabelldefinition så försvinner det, men det är bara att skriva om sedan...
/PelleSv: Flytta en databas.
Ang. att det är jobbigt att arbeta i Query Analyzer så kan jag hålla med om att det kan vara jobbigt att scripta hela databasen, men om du använder de procedurer jag föreslog ovan så ska det nog inte vara nån svårighet.Sv: Flytta en databas.
Jag antar bara att har vi SQL Server 7.0 så är den liccad, jag utgår liksom från det.
Det funkade ju sketabra att flytta databasen på Christoffers sätt.
Frågan är nu bara. Kan jag flytta en SQL 7.0 databas på detta sätt till en SQL2000 server utan krångel ??
Tänker då också på vad som kan hända då ni sagt att objektmodellen eller databasdiagrammet ligger lokalt i SQL7.0 men i Servern då man kör SQL2000
Snälla Svara Snabbt..... Typ nu.
PS, Finsk snappsvis..... Nu.Sv: Flytta en databas.
Tackiha då nu har jag all info jag behöver så nu behöver ni inte skicka flera bytes med data till pelles webbhotell.
/hej då.