Hej. Det ska jag göra, tackar för det. Man bör även fråga hur din connectionsträng ser ut för att ansluta till din Access 2000 databas. Den skall se ut något i stil med: Problemet är att jag inte går via kod, utan använder kontrollen 'data' som finns bland de övriga generella kontrollerna. Då får du leta reda på var du kan sätta din connectionsträng i den kontrollen alternativt byta databas till 97 istället. Access 2000 fanns inte när VB6 byggdes och de datakontroller som nyttjas den vägen stöder således inte något som är nyare med de fasta datakontrollerna. Jag körde sp5:an igår kväll, och nu funkar det.Jet4.0 i referenser?
Jag är väldigt ny på detta.
Jag har en Accessdatabas som jag inte kan öppna med datakontrollen i vb6.
Hur hittar jag jet4.0 i referenserna?
Jag har laddat hem och kört både mdac2.7 och jet4.0, men får ändå felmeddelandet:
"Okänt databasformat" när jag försöker ändra i properties för kontrollen.
Jag kör WinXP och Access2002.
/Göran den okunnigeSv: Jet4.0 i referenser?
Har undvikit det pga att jag bara har modemuppkoppling :-(Sv: Jet4.0 i referenser?
<code>
con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=c:\somepath\myDb.mdb;" & _
"User Id=admin;" & _
"Password=;"
</code>
Om du däremot använder:
<code>
con.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & _
"Dbq=c:\somepath\mydb.mdb;" & _
"Uid=Admin;" & _
"Pwd=;"
</code>
Så kommer du använda Jet 3.51 och den fungerar inte tillsammans med en access-2000 databas. Så se alltid till att använda den övre connectionsträngen för att ansluta korrekt.
/PelleSv: Jet4.0 i referenser?
Där sätter jag egenskapen:
.connect till access
.defaulttype till usejet
.databasename till 'min databas'
.recordsettype till dynaset
och när jag vill ändra på
.recordsource så får jag ett felmeddelande som säger:
"unrecognized database format 'min databas.mdb'"
//GöranSv: Jet4.0 i referenser?
Hälsningar
/PelleSv: Jet4.0 i referenser?
Men pelle, angående conn-strängarna, hur öppnar man ett recordset och hur bläddrar man mellan dessa via kod?
//Göran