Hur ordnar jag anslutning via DSN till databas typ SQL-server för tex ett vb program när progrmmen arbetar i ett nätverk och databasen ligger på en server ? Jag skulle ha skippat DSN:en och använt en connectionstring av typen: Som Johan sa, det är snabbare att köra OLEDB och oftast bättre. Vill du tvunget använda en DSN: Tackar för hjälpen, Lite tråkigt att man måste uppdatera DSN ute hos alla användare Jo, men därför kan man ju använda OLE DB och lägga connectionstring i koden eller på annan plats.DSN till SQL-server hur ?
Har läst några artiklar här på pellesoft men inte hittat något lämpligt.
Alltså programmen är installerade på klienterna och det behövs ett DSN för att hitta till databasen. Måste DSN:en skapas på varje klient dator eller finns bättre sätt ?
Ska man använda, Fil DSN, System DSN eller User DSN och tipps på hur man konfigurerar ?
Tacksam för hjälp, RolandSv: DSN till SQL-server hur ?
Provider=SQLOLEDB.1;Password=xxx;Persist Security Info=True;User ID=xxx;Initial Catalog=dbnamn;Data Source=192.168.1.25
/JohanSv: DSN till SQL-server hur ?
> Måste DSN:en skapas på varje klient dator eller finns bättre sätt ?
Ja, den måste installeras på varje klientdator.
> Ska man använda, Fil DSN, System DSN eller User DSN och tipps på hur man konfigurerar ?
Det beror på hur du vill ha det, ska alla användare på en dator komma åt DSNen (System DSN) eller bara den användare du skapar den för (User DSN)? Fil DSN ser jag ingen anledning att använda, det är snabbare att läsa ur registret. Men som sagt, använd OLEDB istället.Sv: DSN till SQL-server hur ?
mvh RolandSv: DSN till SQL-server hur ?