Hitta de en för mig ny möjlighet som jag inte trodde fungerade men verkar fungera bra i Access. Även om jag tidigare lärt mig att man inte skall göra så. Jo möjligheten finns även i SQL server 2000 Varför behöver man ändra en nyckel? Om det är en naturlig nyckel. T.Ex. Login namn i en användartabell. Kan det ju vara bättre med en räknare. Vaför man behöver ändra nycklar? Det fungerar med att uppdatera nyckelfält även i SQL-ServerÄndra nycklar, får man det även i SQL-Server?
Om man ändrar ett nyckelfält i en tabell och de är kopplade till andra tabeller så ändras nycklarna i de tabellerna också. (kanonbra)
Nu till min fråga. Fungerar detta även i MS SQL-server ?
kommentar: Tidigare har jag fått lära mig att nycklar är "heliga" och får eller kan inte ändras annat än att raden med gamla nycklarna raderas och en ny rad läggs in med nya nyckelfält.
När man kopplar tabeller i Access anger mean relationen mellan dem och om man önskar uppdatering vilket jag bara trodde gällde inne i Access-miljön men fungerar utifrån via SQL-anrop med ADO
OBS Missa inte frågan bland alla textSv: Ändra nycklar, får man det även i SQL-Server?
Du kan när du definierar dina foreign key(s) ange
<code>
create table pk(c1 int primary key)
create table fk(c1 int references pk on update cascade)
</code>Sv: Ändra nycklar, får man det även i SQL-Server?
Mindre i storlek. Vilket gör den snabbare att söka och sortera efter.Sv: Ändra nycklar, får man det även i SQL-Server?
Jo om man har en tabell där ID finns relaterad till ett antal tabeller, och så önskar man byta ID på denna. Om nu nyckeln är relaterat i en mängd tabeller så behövs en hel del kod för att byta i samtliga tabeller. Därför blir det mycket enkelt om det nu även fungerar i SQL-server liknande som Access.
Nycklar som numer och andra påhittade fält bör undvikas om det finns naturliga alternativ.Sv: Ändra nycklar, får man det även i SQL-Server?
Exporterade en Access databas till SQL-Server men var tvungen att göra om relationer mellan tabeller. Därefter fungerade det.