Jag har en access db knuten till en webbsajt, och måste nu byta/ändra databasen till en sql. Hur konvertera man en Access db till en SQL db? Vilka ev. förändringar måste man göra i asp-koden? I sql-server finns ett importverktyg. Likaså i access finns ett exportverktyg. I din asp behöver du ändra connectionsträngen och byta ut # # som du innesluter datum med till vanliga ' ' . Är det en vanlig SQL databas kan jag tyvärr inte hjälpa dig, är det dock en mySQL db så finns det en plugin till Access som heter MyAccess som kan konvertera din access till mysql. Dög inte tisdagens svar ang konvertering av databas? :-) [Funderingar kring MS-SQL]Konvertera ACCESS till SQL?
/AkarSv: Konvertera ACCESS till SQL?
Sv: Konvertera ACCESS till SQL?
Annars vet jag ingen klient som fixar det tan då får du koda det själv.
Angående om du måste ändra din kod så är det svårt att svara på då jag inte har din kod. Men uppdaterar du eller lägger till med
RecordSet("fält") = Variabel
så ändrar du detta till:
RecordSet.fields("fält").value = Variabel
Använder du dig redan av SQL strängar så är det inte mycket du behöver ändra, kan vara lite vid datum och liknande som måste redigeras lite men annars är det inga större förändringar.Sv: Konvertera ACCESS till SQL?
/Johan