Har en vb applikation som anropar en sql-databas mha ADO. ADO har flera timeouts man kan sätta, bl a Connection-objektets ConnectionTimeout och Command-objektets CommandTimeout. Om du ökar dessa från sina defaultvärden kanske du kan undvika problemet, även om hududproblemet försås är att dina frågor tar för lång tid, och kan du snabba upp dem är det ju den bästa lösningen. I IIS'en kan du ställa in script-timeout (som brukar vara på 90 sekunder om jag inte missminner mig) Tack! Har fått samma problem med ett vb-skript nu på senare tiden vilket jag antar har att göra med att databasen växt kraftigt. Detta vb-skript är ett som också skickar ut mail till prenumeranter. Det tar därför mkt längre än 90 sekunder, men det har inte varit något problem tidigare (körs ju av windows och inte genom IIS'en). Jag undrar hur jag kan göra skriptet snabbare? (SQL-databas) Generella tips? Vad menas med indexering av databasen? Var hittar jag Connection-objektets ConnectionTimeout och Command-objektets CommandTimeout? När det gäller index så finns det två vägar att gå. Antingen går ni igenom era SQL-frågor manuellt och tittar på framförallt WHERE-uttrycken. Alla kolumner som ofta används i WHERE-uttryck bör indexeras, normalt med icke-klustrat index då primärnyckeln oftast är har det enda klustrade indexet. Sätt även unique-egenskapen när det är en kolumn som endast får innehålla unika värden.Tidsgränsen har överskridits
Ibland får jag felet
"Tidsgränsen har överskridits"
vad kan detta bero på?
/AZSv: Tidsgränsen har överskridits
Sv: Tidsgränsen har överskridits
Är det komplexa frågor du ställer mor databasen så kan ju det överstiga tiden och då får du just det felet.
Testa att indexera databasen för de frågor du ställer, samt öka tiden på iis'en så ska det nog rulla.
Lycka till
AndreasSv: Tidsgränsen har överskridits
Jag har nog lite för dåliga index till endel tabeller som nu har vuxit och innehåller många poster. /AZSv:Tidsgränsen har överskridits
Mvh,
JakobSv: Tidsgränsen har överskridits
Alternativ nummer två är att köra "Index tuning wizard" (hittas i Enterprise Managern under menyn Tools/Wizards/Maintenance" com kan föreslå index åt er. Jag har själv aldrig använt denna men jag tror att man startar Profilern och "spelar in" användandet av databasen under en period och sparar detta till en fil. Sedan går "Index tuning wizard" igenom denna fil och analyserar den och föreslår lämpliga index.