Tjenare! Att komma åt din databas över internet är inga problem, bara att öppna i brandväggen för den. Haha... nej, allvarligt talat, eftersom man aldrig öppnar en brandvägg direkt in i en databas så behöver du något slags serverobjekt vilket får sköta kommunikationen med databasen. Sedan låter du din adminapplikation prata med serverobjektet istället. Dessa bör prata via HTTP, eftersom detta släpps genom brandväggar. Ett lite äldre sätt att göra det är via RDS (Remote Data Services), som är en del av MDAC. Bättre är dock att göra det via SOAP.Databas över Internet
Jag har en liten fråga som kanske är superlätt för den som kan men jag har i varje fall ingen aning om hur jag ska gå till väga, så om någon har nått tips med en artikel eller en bra beskrivning så vore det kanon.
Jag har en databas för mitt varuhus som har en klientdel på en website men admindelen skulle vara kanon om jag fick göra som en Visual Basic applikation, eftersom det går snabbare.
Jag måste alltså veta hur man konfigurerar så att databasen går att nås över Internet på server sidan samt hur man kopplar mot den i applikationen.
Jag vet att det är möjligt, men vet tyvärr inte hur, all hjälp vore kanon!
//Tack StoferSv: Databas över Internet