Hej, Eehh, klientverktygen i SQL Server kanske? Jag har åtminstone aldrig hittat något bättre, SQL Navigator t ex är inte ens i närheten. Vad vill du göra i utvecklingsverktyget? Skriva och editera sp:s, skapa och editera tabeller, vyer osv? Hos oss använder vi bara Enterprise manager och SQL Query analyser, får du tips om något bättre så tipsa gärna mig också! Nja, SP editorn i klientverktygen är inget vidare tycker jag. Har tom råkat ut för att jag fått syntaxfel på kod som går utmärkt att spara ned i databasen med VS editorn. Jag skulle vilja ha ett verktyg som är heltäckande (som TOAD!) när det gäller SP programmering, debugger, scriptmöjligheter av DDL och administrering/editering av databasobjekt. SQL-navigator har det mesta jag behöver utom det jag skrev i förra inlägget. Vilken SP editor menar du då? Den man får upp i SQL Enterprise Manager om man skapar en ny procedur inifrån Enterprise Manager? OK, den kan jag hålla med om att den inte är någon höjdare. Men varför kan du inte bara använda Query Analyzer direkt istället? QA är väl ok för enstaka mindre procedurer och suverän att köra script med (jag använder den ofta!) men för större system med många procedurer (några tusen rader kod) så vill man ha lite mera, bra sökmöjligheter, debugger, versionshantering (viktigt!), gärna en "intelligent" editor med autocomplete, integrerad hjälp på kodordsnivå, "Code snippets" a la SQL-navigator m.m. Utvecklingsmiljö för SQL-Server
Är det någon som har något bra tips på utvecklingsverktyg för SQL-Server? Jag skulle vilja ha något i klass med TOAD för Oracle. Quest SW (som även säljer TOAD) har ett verktyg som heter SQL-Navigator som är ganska omfattande MEN man kan inte editera data i tabellerna samt ändra på en befintlig tabellstruktur (förutom att lägga till eller döpa om fält...) vilket inte är speciellt bra tycker jag.
VS 6 har ju ganska bra miljö för SQL-Server, men editorn är hopplöst "hoppig" och ibland så skulle man vilja ha ett verktyg "på fältet" utan att behöva dra med sig Visual studio.
Tips mottages tacksamt!
/MagnusSv: Utvecklingsmiljö för SQL-Server
Sv: Utvecklingsmiljö för SQL-Server
kuriosa: en säljare från SQL-Navigator ringde för en timme sedan och jag framförde mina synpunkter till honom. Så vem vet, jag kanske får det jag behöver. Den som lever får se... =)
/MagnusSv: Utvecklingsmiljö för SQL-Server
Sen så ska det vara bra att ha på fältet hos kunder, kunna ta ut DDL script (jo jag vet, det går i Enterprise manager oxå...).
Klientverktygen är bra, men dom är inte fullständiga. Visual studio är också OK, men den är inte heller fullständig (dessutom "hoppar" editorn, vilket blir irriterande efter ett tag).
Klientverktygen och VS har sina starka sidor men dom är ingen högproduktiv utvecklingsmiljö direkt...? Eller är det bara jag som tycker så?
Än en gång, jag vill ha något som liknar TOAD!
/Magnus