Jag skall exportera data från en tabell i en databas i SQLServer till en textfil. Jag använder mej av Import/export Data (DTS). Det går bra men... Välj att exportera data som resultatet av en fråga (istället för en hel tabell), och konvertera kolumnen från det numeriska värdet till en varchar, i vilken du specifierar hur många decimaler du vill ha. Det är bara vissa kolumner av tabellen som exporteras. Insåg att du egentligen inte behöver göra om till varchar, räcker med en ny numeric (jag antar att kolumnen Vikt har datatypen numeric). Ypperligt! Jag testar detta i morgon på jobbet. Stort tack!! Jo, det funkade fint. Precis som jag ville ha det. CAST har jag aldrig hört talas om förut.Data Import/export i SQL-server
I tabellen som skall exporteras finns numeriska data med massor med decimaler och i den textfil som jag skapar vill jag att dessa data bara skall ha 2 decimaler. Jag hittar inget sätt att formatera data så som jag vill för exporten.
Kan någon hjälpa?Sv: Data Import/export i SQL-server
Sv: Data Import/export i SQL-server
Ungefär så här:
SELECT Artikelnr, Fsedelnr, Vikt, Apris FROM FSEDEL WHERE Datum = #blabla" AND Fsedelnr >blabla
Kolumnen Vikt i detta fall innehåller alltså en massa decimaler och det är dessa jag vill minska till två i textfilen.
Detta med varchar är jag inte bekant med (Nästan gröngöling på SQL).
Kan Du förklara?Sv: Data Import/export i SQL-server
SELECT Artikelnr, Fsedelnr, CAST(Vikt AS numeric(9,2)) AS Vikt, Apris
FROM FSEDEL
WHERE Datum = #blabla"
AND Fsedelnr >blabla
Observera att precisionen (siffran 9) i konverteringen är ett exempel, den bör vara samma som den är i kolumnen Vikt.Sv: Data Import/export i SQL-server
Sv: Data Import/export i SQL-server
Tack för det Christoffer. Har Du också ett bra tips hur man skickar med sök-parametrar till DTS-en?
Ex:
SELECT Artikelnr, Fsedelnr, CAST(Vikt AS numeric(9,2)) AS Vikt, Apris
FROM FSEDEL
WHERE Datum >= Startdatum AND Datum <= Stoppdatum
Hade tänkt schemalägga DTS-en att starta på vissa tider med nya Start- och Stoppdatum varje gång.