Hej Fungerade inte svaret i det andra inlägget? [välja poster dom senaste 5 dagarna] tack , nu funkade iallafall syntaxen , men sen att den inte visar bara dom 5 senaste dagarna är en annan sak , någon aning om vad det kan bero på? tack , nu funkade iallafall syntaxen , men sen att den inte visar bara dom 5 senaste dagarna är en annan sak , någon aning om vad det kan bero på? För att återgå till din ursprungsfråga så måste du väl ange ett datumintervall för att få rätt svar? T ex Kanske detta är en lösning, Vad var det som inte fungerade i mitt förslag från det andra inlägget? Klipper in det här eftersom diskussionen verkar vara här. nä...har fått till det nu , var tvungen att lägga in lite snuffar och # för att det skulle fungera bara...=) Kul att det fungerar. Glöm inte att markera ämnet som löst också. Annars fortsätter alla hjälpsamma Pellesoftare att föreslå lösning efter lösning :-) Det är bättre att de ägnar sin energi åt dem som fortfarande har problem.SQL -sats
Jag vill ta ut alla poster ur en db som är inlagd senaste t.ex. 5 dagarna
jag har skrivit följande sql-sats
select * from table where inlagd_kolumn? < date-5
detta funkar inte, varför?
någon som har nått bra förslag?Sv: SQL -sats
Är det en Access databas så vill den ha # runt datum.
strSQL="select * from table where inlagd_kolumn <= #" & date()-5 &"#"
/Anna-Karin
Tror jag fick rätt på fnuttarna, trots tröttheten.Sv: SQL -sats
Undivk att duplicera frågor, framförallt efter att svar givits...Sv: SQL -sats
här skriver jag ut 4 poster slumpvalda
<%
antal_poster = 0
do while not RS.EOF
antal_poster = antal_poster + 1
RS.Movenext
Loop
RS.Movefirst
For n = 1 to 4
randomize
post = Int((RND * antal_poster) + 1)
RS.Movefirst
RS.Move post
%>
<td width="25%" bgcolor="#FFFFE8>TEXT</td>
<%Next%>Sv: SQL -sats
här skriver jag ut 4 poster slumpvalda
<%
antal_poster = 0
do while not RS.EOF
antal_poster = antal_poster + 1
RS.Movenext
Loop
RS.Movefirst
For n = 1 to 4
randomize
post = Int((RND * antal_poster) + 1)
RS.Movefirst
RS.Move post
%>
<td width="25%" bgcolor="#FFFFE8>TEXT</td>
<%Next%>
Sv: SQL -sats
<code>"SELECT * FROM Table WHERE (inlagd_kolumn >= #" & DateAdd("d",-5,date) & "# AND inlagd_kolumn <= #" & date & "#)"</code>
Det går också att göra med hjälp av BETWEEN i st f AND.
//StratocasterSv: SQL -sats
'Om "inlagd_kolumn" har datumformat
SQL = "SELECT * FROM Table WHERE inlagd_kolumn BETWEEN #" & (Date - 5) & "# AND #" & Date & "#"
'Om "inlagd_kolumn" har textformat
SQL = "SELECT * FROM Table WHERE inlagd_kolumn BETWEEN '" & (Date - 5) & "' AND '" & Date & "'"
När du laborerar med en SQL-sats är det ett bra tips att testa den genom att skriva ut den med hjälp av "Response.Write"Sv: SQL -sats
<code>
select * from tabell where postad > DateAdd(d, -5, datum)
</code>Sv: SQL -sats
Tack för hjälpenSv: SQL -sats
/Stratocaster