Vad är prestandamässigt bäst att hämta lagrad information ifrån om man bortser från de struktureringsmässiga aspekterna mellan databas och XML-dokument? Jag tycker inte man kan jämföra (SQL) databaser med XML. De används för helt olika syften, eller åtminstone borde de göra det. XML är ett enkelt format för att beskriva data, lämpligt att paketera data med vid transport. Som lagringsplattform saknar det så oerhört mycket av vad databaser har, vare sig de är byggda på relationsmodellen eller någon annan sämre datamodell. Det går inte att säga att en har en viss prestanda och den andra en annan, framförallt eftersom det är helt olika saker, men även för att prestanda är ett så stort begrepp och du förklarar inte alls vad du tänker använda dem till eller hur du definierar prestanda. Hej Christoffer, Då måste du ju ha 'xml-förfrågningar' istället?! Att centralt lagra data är just en av databsers viktigaste funktioner, och samtidigt en av dess främsta fördelar. Se första kapitlet i C J Date's An Introduction to Database Systems, där detta beskrivas på ett utomordentligt vis. Tack för synpunkten. Jag lagrar mina sidor i XML-dokument på servern, om webbläsaren inte stödjer XML så renderar jag sidan på servern annars får klienten tahand (det mesta iaf) om det själv. Naturligtvis är prestandan bättre av att cacha information på webbservrar, men ska man ha centralt lagrad data (jag tolkar användningen av ordet centralt som att flera klienter ska kunna använda den) så är det bara en databas som gäller. Som sagt, vill man förbättra prestandan kan man sedan cacha read-only data på varje webbserver, antingen i rena HTML-dokument, eller i t ex xml-filer, eller kanske en 'lightdatabas' som MSDE. Men det är en specifik optimering och har inget med valet av hur man ska lagra datan centralt att göra.Databas vs XML
Min fråga är ställd med annleding av att allt textmaterial på en webbplats ska vara centralt lagrad. Som jag ser det är att lagra det i XML-dokument smidigast, men hur ser det ut prestandamässigt?
Mycket tacksam för alla funderingar och synpunkter inom detta område.Sv: Databas vs XML
Sv: Databas vs XML
Prestanda är kanske att välja fel ord - men ändå inte.
Som jag skrev vill jag att all textinformation på webbplatsen ska ligga centralt lagrad. Jag vet inte om jag vill lägga all denna text i en databas och tvingas ha databasförfrågningar över allt. Därför undrar jag om det är bättre att hämta informationen från ex XML-dokument i stället.Sv: Databas vs XML
Sv: Databas vs XML
I det fall som jag pratar om nu är webbplatsen vissa stunder mycket belastad av förfrågningar som är väldigt beroende av databasen. Därför undrade jag om det fanns något smart sätt att placera information som inte förändras så mycket i andra lagringsalternativ.Sv: Databas vs XML
Det tycker jag funkar klockrent iaf.
Dock vet jag inte hur det står sig prestandamässigt mot en vettig SQL server eftersom jag inte har tillgång till en sådan hos mitt webbhotell (så jag bryr mig inte att testa lokalt).Sv: Databas vs XML