Hej! Det finns några sätt att lösa detta på. Parameter Queries i Access
Är det någon som vet hur man "kopplar ihop" flera queries till en Parameter Querie? D.v.s jag använder en Parameter Querie för att användaren ska ange ett värde, och det värdet ska sedan kunna användas till fler frågor (jag vill inte att en begäran om input från användaren ska tvingas ange värdet flera gånger, samma input ska användas till fler frågor). Någon som vet hur man gör detta?
//MonicaSv: Parameter Queries i Access
Om du ska använda ett värde många gånger så tycker jag att du ska spara värdet i en tabell. Sedan kan du använda en function som heter DLookup för att hämta upp värdet. Dlookup("värde","tblParametrar"). Fördelen med detta är att du kan spara flera värden i samma tabell.
Om användaren har ett formulär där han anger ett värde så kan du direkt ifrån queries "ropa" på detta värde med forms!frmVärde!txtVärdefält.
Du kan spara värdet i en global variabel. Låt sedan en funktion hämta upp denna. Denna måste vara publik för att du ska kunna "ropa" på den från din fråga. Fördelen med denna variant är att du även kan skicka in parametrar till funktionen.
hoppas du blev något klokare...