Hej Språket SQL i sig innehåller inget för fritextsökning mer än vanlig LIKE '%ord%', vilket inte ger särskilt bra prestanda. SQL Server innehåller dock produkten Microsoft Full-Text Search vilken ger den funktionalitet du nämner. Personligen har jag inte de bästa erfarenheter av den men det kan bero på att jag på mitt företag varit med och byggt en flera gånger bättre sökmotor. Hej. Absolut, vad man kan göra med den klagar jag inte på (saknar viss funktionalitet, men det kunde varit betydligt värre). Prestanda, hanterbarhet och liknande är vad som gör att jag inte tycker om den.Fritextsökning
Jag undrar hur man gör en fritext sökning med hjälp av SQL alltså man skall söka på något i alla kolumnerna, samtidigt. hoppas ni förstår vad jag menar. Har läst någonstans om fulltext och fulltexttable är det något som skall användas? Anväder inte joins i min fråga.
Tack på förhand
Sv: Fritextsökning
Sv: Fritextsökning
Ang Microsoft Full-Text Search...
Jag tycker det fungerar bra. Det kan vara lite knepigt med "ignored words" och de olika söksätten men i stort fungerar hyfsat.
Men det är klart, jag kan tänka mig att det går att göra MYCKET smidigare med hjälp av ett "filter".
//freddaSv: Fritextsökning