Hej har nu kört Christoffers tips. Och jag antar att filnamnet inte alls är fel... Inte på det sättet som du beskrev (Vi har gjort det på ditt sätt en annan gång då funkade det). Men inte denna gång. Hade ni använt sp_detach_db för att lyfta ut den då? Eller bara kopierat filerna direkt? Måste man det. Kopierar man inte in dom i DATA - katalogen ? Du kan lägga dem var du vill (i Data-katalogen t ex) men man måste ange fullständig sökväg i attach, eftersom de kan ligga var som helst. Jaså, jag då får jag prova det då... Men det funkade inte ju i alle fall, då fick jag det där andra felet med Sen då.... rebuildm.exe är en applikation som ligger under Tools\binn. Den gör i princip en ominstallation av master-databasen, vilket gör att alla databaser försvinner och man får en ny 'ren' installation av SQL Server. I applikationen kan man välja vilken sort order och code page man vill ha. Till skillnad från en riktig ominstallation av SQL Server så skriver den alltså inte över några programfiler, så om man har installerat service packs så slipper man återinstallera dessa.Flytta en Databas
=============================================
Har ni samma sorteringsordning och code page på bägge maskinerna.
Om svaret är nej, börja med att göra om maskin 2 så att den har
samma som maskin 1. Använd rebuildm eller installera om helt och hållet.
Kör sedan följande på maskin 1 (efter att ha stängt ut alla användare):
EXEC sp_detach_db @dbname='DBNamn', @skipchecks='TRUE'
Nu har databasen lyfts ut ur SQL Servers kontroll. Flytta nu samtliga filer som tillhör databasen (*.mdf och *.ldf i minsta fall) till maskin 2 (om du vill ha kvar databasen på maskin 1 också så kopiera filerna istället). Placera dem var du vill, men lämpligt är väl där du normalt har resten av datafilerna till andra databaser på maskinen, eftersom du inte kan flytta filerna senare.
Nu kör du följande på maskin 2 (och även maskin 1 om du vill att databasen ska fortsätta att finnas i maskin 1):
EXEC sp_attach_db @dbname='DBNamn', @filename1='Filnamn.mdf', @filename2='Filnamn.ldf'
Om du har fler filer är det bara att lägga till dem med @filenameX='filnamn'.
Voila!
=============================================
Men inget Voila! för vår del. När vi skall koppla upp databasen igen får vi följande fel.
FEL:
Server: Msg 5105, Level 16, State 13, Line 1
Device activation error. The physical file name 'munters2_LOG.LDF' may be incorrect.
Vad gör vi nu då?Sv: Flytta en Databas
Kan ni attacha den igen på den maskin ni detachade den ifrån?Sv: Flytta en Databas
Dock körde vi en liten annan metod ala klipp och klistra, det funkade utmärkt.
Just nu sitter jag och kör det den hörda vägen med SQL-Script istället, men det skulle ändå vara kul att höra vad det kan tänkas vara för fel. !Sv: Flytta en Databas
Sv: Flytta en Databas
Men Nej det gjorde vi i så fall inte.
/peterhSv: Flytta en Databas
Sv: Flytta en Databas
Jag antog att filerna måste ligga i den katalogen och att man därför inte behövde skriva in hela sökvägen.
/Tack!Sv: Flytta en Databas
nicode.... Nu har jag installerat om SQL7 säkert 3 gånger utan att
lyckas välja rätt inställningar.
Hmmm. Hur kollar jag på Maskin 1 (Den som databasen kopierats från)
dessa inställningar så jag kan göra motsvarande i Maskin 2.
Du skrev nåt att man skulle köra rebuildm eller nåt (är det felstavat) undrar om m:et skall vara med i slutet.
Hur/var/när...
Hittade en vizard under tools, men det var nåt med backup och sånt.
är rebuild oxo en STored Procedure ??