rsPost.Filter = "namn LIKE" & " '" & Me.TxtNamn.Text & "%' AND handlaggare LIKE" & " '" & Me.txtHandlaggare.Text & "%'" Tack för det, fungerade utmärkt. Förslag: Tack för tipset, men vad är det egentligen som görs här, du dimensionerar en sträng och kör Len och nåt mid, kan du komplettera med en kort beskrivning. Jag använder Len för att kontrollera om textrutan är tom. Behöver ju inte söka efter toma textrutor.Sortera efter fler än en textbox
Jag läser in flera fält från en sql databas till ett datagrid och ovanför den har jag textboxar.
När jag skriver in t.ex. "k" i namn textboxen visas alla poster som börjar på k
Koden jag har är som följer:
rsPost.Filter = "namn LIKE" & " '" & Me.TxtNamn.Text & "%'"
Om jag nu skriver in ett "b" i handläggare textboxen så får jag tillbaks alla poster (sorteringen på k försvinner) och istället visas alla handläggare på b
rsPost.Filter = "handlaggare LIKE" & " '" & Me.txtHandlaggare.Text & "%'"
Hur ska jag skriva för att se alla namn k som handläggare b gjort?
// AndersSv: Sortera efter fler än en textbox
/mickeSv: Sortera efter fler än en textbox
Om jag har 7 textboxar, blir ju koden väldigt lång, Kan jag korta koden på något vis, eller skriva annorlunda.
Hur eller hur, tack för hjälpen nu kommer jag vidare, det är bara bonus om jag kan få tips om kortare kod.
// AndersSv: Sortera efter fler än en textbox
<code>
Dim strFilter as String
If Len(txtNamn) Then
strFilter = strFilter & " AND namn LIKE '" & Replace(txtNamn,"'","''") & "%'"
End If
If Len(txtHandlaggare) Then
strFilter = strFilter & " AND handlaggare LIKE '" & Replace(txtHandlaggare,"'","''") & "%'"
End If
'osv...
rsPost.Filter = Mid(strFilter, 6)
</code>Sv: Sortera efter fler än en textbox
Kanske skulle ha lagt frågan under kat. VB för nybörjare:-)
mvh // AndersSv: Sortera efter fler än en textbox
När jag slår ihop det olika vilkoren så måste det ju finnas ett AND mellan dem. JAg gör så att jag lägger ett AND framför alla vilkor och tar bort det första AND. Slipper då göra en koll för varje vilkor jag lägger till strängen om det finns ett tidigare vilkor.