Någon som har något förslag på hur man löser detta? Är kanske inte riktigt med här men funkar inte BETWEEN för detta? Nej, precis som du märkt så går det ej. Du får antingen skapa din SQL-sats utanför SQL Server (i en klientapplikation), eller köra den dynamiskt. Peter: BETWEEN hade funkat om jag kunde hålla reda på id'na på posterna, men det är inte säkert att dom kommer i komplett följd... alltså om jag plockar 10-20 och posten 12 är borttagen så får jag en för lite... Med SqlServer och stored procedures går det att göra ganska enkelt. herbjorn:SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
Hur mycket jag än vill så kan jag inte använda SET ROWCOUNT...
Jag vill nämligen hämta ut typ post 30-40 ur databasen utan att bry mig om id'na...
min tanke var att jag kör
select top 10 Id from tabellen where Id not in (Select top 30 Id from tabellen)
Då får jag ju ut post 30-40... men jag vill kunna ha 30 som inparameter så att jag kan ta en annan range...
nån bra lösning?
(databasen är MSSQL 2000)Sv: SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
WHERE id BETWEEN (värde AND värde)Sv: SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
Sv: SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
Christoffer: Mjo, så är det nog... det är ju väldigt enkelt om man skriver frågan som en sträng direkt i asp'en... men det var värt att skicka ut frågan här ändå OM någon kunde komma med en lösning... :)
Tack ändå!Sv: SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
1) Skapa en temporärtabell som har en identity-kolumn.
2) Lägg in värden i temporärtabellen från den tabell du vill hämta data från
3) Hämta ut data från din temporärtabell där temporärtabellens identity-kolumn har värden mellan 30 och 40.
:) Sv: SELECT TOP @Antalet FROM blabla funkar inte...
Oh så smart... *slår mig själv*
Jag satt med temp-tabeller som jag vände på för att plocka top 10 igen, men då hamnade dom i fel ordning å grejer... *pucko*
TACK! :)