Jag sitter med en Access databas och har ett problem. Eftersom det är access kan du enkelt använda left-kommandot och därigenom bara ställa frågan.. där indate = "2003-03".. på detta sättet får du alla poster med aktuell periods år/månad. Precis. SELECT Year(InDate) + Month(InDate) AS [Month], COUNT(*) Varför inte bara gruppera dem? JAg vet inte vilket som tar mest/minst prestanda. Om man slår ihop dem behöver man bara göra en gruppering. Men om man inte slår ihop den sliper man ju ihopslagningen. MAn får helt enkelt testa på en stor tabell. Man tackar så mycket. Hej igenGruppera och summera
Jag har lagt upp en tabell för att hålla koll på inkommand transporter.
I denna tabell har jag ett löpande ID nummer för transporterna (Rowid)och ett Datum fält för inkommande datum(InDate).
Nu sitter jag här och försöker räkna antal transporter per månad.
Om jag använder mig av count får jag summan av alla transporter i hela tabellen.
Men jag vill basera räkningen på datum fältet närmare bestämt räkna per månad.Sv: Gruppera och summera
ex: sql = "select * from tabell where left(date,7 = left(indate,7)"Sv: Gruppera och summera
Och sedan kan du visa det snyggt i en Rapport (Access) eller importera data till Excel om du snabbt vill lägga till funktioner.
mvh
NicholasSv: Gruppera och summera
FROM tabell
GROUP BY Year(InDate) + Month(InDate)
Möjligen måste du göra om Year och Month resultaten till strängar för att slå ihop dem.Sv: Gruppera och summera
SELECT Year(InDate) As [Year], Month(InDate) AS [Month], COUNT(*)
FROM tabell
GROUP BY Year(InDate), Month(InDate)Sv: Gruppera och summera
Sv: Gruppera och summera
Denna variant med grupperingar är den som jag fastnade för.
Nu ska jag fortsätta vidare.
Tack igenSv: Gruppera och summera
Nu stötte jag på nästa problem jag har grupperat Transport tabellen med datum och count på antal transporter.
Nu har jag även en material tabell kopplat till Transport tabellen där ett material ID är kopplingen (MID). MID är inte ett löpnummer utan inmatade serier beroende vilken typ av material det är. Om jag nu skulle vilja koppla ihop detta till första lösningen tillsammans med en kolumn i Transport som innehåller vikten på varje transport hur gör jag då?
När jag grupperar och därefter kopplar ihop med material tabellen så "drar " jag ju ut svaret på SQL frågan........
Det slutgiltiga resultatet ska bli att jag får fram hur många transporter som varit per/månad plus summa vikten på all material under denna period. Förutom den material serie som har en "2" som första siffra.