Hej Kort och kanske plumpt svar men det beror faktiskt på vad det är du skall läsa av. Är det snitt, max, min eller vad? Detta är troligtvis inte alls det svaret du vill ha, men i alla fall! :) nej, det var inte det svaret som jag ville ha men det är något ditåt som jag ville uppnå, så tack ändå... ;)minimering av data som sparas..
Ingen bra rubrik men..
Jag har ett lite program som ligger och läser av belastningen på 14 stycken servers. Här läser jag av hur många som är anslutna och hur många anslutningar som jag max kan ha, detta sparar jag tillsammans med ett tidstamp och idnummert på servern.
Således så har jag dessa fälten.
server_id
connections
max_connections
timestamp
Jag läser av dessa servers en gång per minut och detta genererar en väldigt massa data. Då detta skall rulla ett tag så ser jag att tabellen kommer bli vad jag anser vara för stor.. Letar därför efter ett annat och smartare sätt att lagra datan å på så sätt få ner storleken på tabellen.. Sv: minimering av data som sparas..
Om du har en sql-server så kan du ju via en trigger samla ihop statistiken på ett annat sätt genom lite rutiner, gruppera och summera samt ta bort rådata igen. På så sätt kan du alltså hålla nere informationsmängden.Sv: minimering av data som sparas..
Detta är precis vad MRTG (http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/) gör. Den sparar alltså information i en databas som inte växer. MRTG är främst avsett för att logga trafikmängden genom en router, men den kan läsa all typ av SNMP information som t.ex. connections (se http://www.somix.com/support/mrtg_repository.php för exempel). Man kan med lätthet skriva egna "moduler" för att logga vilken information som helst (jag loggar t.ex. temperaturen med en egensnickrad termometer).
/JohanSv: minimering av data som sparas..
Hade faktiskt rrdtool i tankarna när jag skrev frågan. Skall försöka se om man kan använda rrdtools db på något sätt för den verkar synnerligen effektiv.
Till Pelle, Jag behöver all information som jag lagrar annars hade det varit lätt att minska ner antalet rader. Jag vill kunna få ut en graf över hur belastningen varit på servern under det senaste året, troligtvis så får jag räkna ut ett medelvärder för en dag och sen spara detta värde om jag inte kan använda rrdtools databas på något sätt.
/p