Tja, klassiskt problem förmodligen men jag har kört fast lite... har en alternativ lösning men vill kolla lite om det finns smartare, min verkar lite omständig. Har du fått ilussionen att vi är här för din skull. Alla gör ett val vilka inläg det väljer att svara på. Om du dessutom ger upp efter några timmar är det bara du som är otålig. Folk har faktist för sig annat än väntar på dina inlägg. ;o) hahaha Det här är precis vad jag har letat efter. Din kod fungerar perfekt. Om du sparar den första frågan. Så kan du göra en fråga mot den vilket borde göra det lätt attt räkna ut poäng osv... Visa Fotbollsserietabell i Access JETSQL
Förutsättningar: MSAccess som DB, två tabeller, anta tblLag, tblMatchResultat
I tblLag finns en enkel listning av de lag som ingår i serien. I tblMatchResultat finns alla matcherna inlagda med id:et för ett lag (hemma och borta lag) samt resultatet för matchen om den spelats....
Utifrån dessa båda tabeller, hur göra för att skapa en komplett listning på serietabellen, så att den ser ut så här ungefär
ID Lag Splde V O F Poäng (enligt vinst 3, oavgjord 1, förlust 0 poäng)
Någon som har någon ide?
Jag har sett ett exempel på hur man gör det i SQL Server, men tyvärr sitter man med Access för tillfället, ngra ideer? Tas tacksamt emot.
======================================
Uppdatering:
Måste erkänna att jag är lite besviken, av alla utvecklare på Pellesoft är det ingen som
har åsikter om detta ämne!?
Är det ingen som försökt göra något liknande själv?Sv: Visa Fotbollsserietabell i Access JETSQL
MEn har fått tid nu att titta. Är helt ointresserad av fotboll. Men SQL fråger kan jag skriva. Access har i detta fallet en stor fördel. Man kan summera logiska operationer.
Jag använde följande datastruktur:
Tabell: tblLag
Fält: LagID
Fält: LagNamn
Tabell: tblMatcher
Fält: MatchID
Fält: MatchLag1
Fält: MatchMål1
Fält: MatchLag2
Fält: MatchMål2
SELECT tblLag.LagID, tblLag.LagNamn, Count(tblMatcher.MatchId) As Antal,
-Sum((tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag1 AND tblMatcher.MatchMål1 > tblMatcher.MatchMål2) OR (tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag2 AND tblMatcher.MatchMål1 > tblMatcher.MatchMål2)) As Vinster,
-Sum(tblMatcher.MatchMål1 = tblMatcher.MatchMål2) As Oavgjort,
-Sum((tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag1 AND tblMatcher.MatchMål1 < tblMatcher.MatchMål2) OR (tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag2 AND tblMatcher.MatchMål1 < tblMatcher.MatchMål2)) As Förluster
FROM tblLag LEFT JOIN tblMatcher ON (tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag1) OR (tblLag.LagID = tblMatcher.MatchLag2);
GROUP BY tblLag.LagID, tblLag.LagNamn
Vist blev det grötigt. Men man löser det med bara en join och utan underfråger.Sv: Visa Fotbollsserietabell i Access JETSQL
Andreas du har så rätt, jag råkade glömma det i ett jäkligt själupptaget ögonblick...
tack för hjälpen ;o)Sv: Visa Fotbollsserietabell i Access JETSQL
En fråga angående koden. Jag har försökt räkna ut antalet poäng men inte lyckats få det att fungera.
Går det att göra? och i så fall hur och går det att räkna ut antalet plus och minusmål och målskillnad för varje lag?Sv: Visa Fotbollsserietabell i Access JETSQL