Hej, Då är väl fältet i tabellen numeriskt, och kan inte hålla en noll som första tecken om det inte följs av en decimalavgränsare. Databasfältet borde i detta fall vara av typen varchar eller liknande istället. Det lätaste sättet att lösa det: Jag förstår inte riktigt vad som händer, Jag antar att du skriver en "stored procedure" eftersom du anger att datatypen är "varchar". declare @stnNummer numeric kan ingenting om sånt här men borde det inte vara detta som är problemet: Mycket riktigt Arathorn, Jag hittade lösningen, man måste skriva hur många tecken variabeln ska hålla, alltså varchar(6) t ex.SQL server - Inledande nolla
Har ett litet problem, när jag ska läsa in ett värde i en variabel ifrån en tabell så kommer inte första siffran med om det är en "0:a".
Detta blir problem för mig eftersom jag ska utföra en beräkning på talet, likadant som när man räknar ut kontrollsiffran i ett personnummer.
Är det någon som vet hur detta fungerar?
/MickeSv: SQL server - Inledande nolla
En nödlösning om du inte kan ändra fältets datatyp kan vara att kolla längden på innehållet om den är fixerad (som vid t ex personnr) och om då det du får ut utan inledande nolla är ett tecken för kort kan du i efterhand lägga på en nolla.
/henrikSv: SQL server - Inledande nolla
<code>
Dim strPersonNr as String
strPersonNr = Right("0000000000" & rs("PersonNr"), 10)
</code>Sv: SQL server - Inledande nolla
Fältet är av typen "varchar", värdet i fältet är "01296". När jag kör en vanlig select mot tabellen så är värdet "01296" och när jag kollar antal tecken i fältet mha "len" så svarar den "5". Allting OK
När jag däremot skickar in värdet i en variabel av typen "varchar" så blir svaret "1296" och antal tecken "4".
Vad gör egentligen variabeln?
Hur ser din kod ut???
Ditt problem låter vädigt lurigt måste jag säga.. Hur ser deklarationen av varchar variabeln ut???
/TommieSv: SQL server - Inledande nolla
select @stnNummer = nytt_nummer from test3 where [XXXXXX] = 'xxxxx'
select @stnNummer
här blir svaret 1296
Fråga direkt mot tabellen:
select nytt_stnnr, len(nytt_stnnr) from test3 where [XXXXXX] = 'xxxxx'
Här blir svaret: 01296, 5
Fattar ingenting.
declare @stnNummer <b>numeric</b>
du borde väl ha typ: declare @stnNummer varchar eller hur man nu skriverSv: SQL server - Inledande nolla
numeric är inte en sträng.
Du måste deklarera variabeln som varchar eller char.
/TommieSv: SQL server - Inledande nolla
Tack för hjälpen tidigare.
/Micke