Hej! Jag använder SQL Server 2000 och har endel (svåra) xml-relaterade frågor.Finns if-satser till xml-templates (SQL Server)?
1. Jag använder en en xml-template vars XPath-uttryck skapas med parametrarna skickade från ett HTML-formulär. Hur kan man göra med ej ifyllda fält från HTML-formuläret, dessa vill jag inte ska ingå i XPath-uttrycket? XPath-uttrycket funkar inte om t ex fältet Namn ej är ifyllt (tom sträng). XPath-uttrycket ser då ut så här: …[@Namn=””], vilket ger noll träffar. Jag vill att det ska ge alla träffar, dvs xml-data för alla Namn.
Det skulle gå att lösa om man kunde skriva if-satser i xml-templaten. Jag har även försökt använda xsl, men jag har inte lyckats applicera stilmallen på xml-templaten innan sökningen i databasen görs.
2. Går det att i en xml-template applicera en stilmall vars sökväg hämtas från det xml-data som kommer från databasen? Här vill jag alltså applicera stilmallen efter att sökningen i databasen är gjord. För detta finns det många olika tekniker, men jag har inte hittat någonstans om det t ex går att använda parametrar innanför processing instruction för stilmallsreferensen.
Alla tips uppskattas. /Tomas