jag har ett störande problem som jag inte riktigt vet om det platsar här. Testa med:Sökning i access databas
Det är så att i min Access databas så har jag ord som är separerade med understreck eller punkter. ex henrik_jonsson eller henrik.jonsson..
problemet jag har är att det inte går att söka på henrik Jonsson för då hittas inget.. men söker man endast på henrik eller Jonsson så funkar det förståss.. jag undrar nu hur jag ska utveckla min söksträng, och om det går att få den och utesluta, eller ersätta . & _ med blanksteg ?
Min nuvarande söksträng ser ut så här:
SQL = "SELECT TOP 100 * FROM data where FileName like '%" & sokterm & "%' or RlsBesk like '%" & sokterm & "%' Order by RlsDate Desc"
MVH
/Henrik LindkvistSv: Sökning i access databas
<code>
sokterm = "henrik%jonsson"
SQL = "SELECT TOP 100 * FROM data WHERE FileName like '%" & sokterm & "%' OR RlsBesk LIKE '%" & sokterm & "%' ORDER BY RlsDate DESC"
</code>
Annars kan du dela up orden:
<code>
sokterm1 = "henrik"
sokterm2 = "jonsson"
SQL = "SELECT TOP 100 * FROM data WHERE (FileName like '%" & sokterm1 & "%' AND FileName like '%" & sokterm2 & "%') OR (RlsBesk LIKE '%" & sokterm1 & "%' AND RlsBesk LIKE '%" & sokterm2 & "%') ORDER BY RlsDate DESC"
</code>