Jag vill utföra några enkla prestandatest på några olika databashanterare. Har skrivit några skript för olika sql frågor där man ser hur lång tid det har tagit att utföra frågorna. Detta sker ju dock bara när en person använder databasen. Jag undrar nu hur man kan simulera t ex 100 samtida användare som kör en fråga mot databasen. Hej Fredde, Hej igen,Simulera flera användare
Någon som kan hjälpa mig...? Sv: Simulera flera användare
Jag har läst igenom din fråga och som jag ser det bör du precisera lite mer vad det är som du vill simulera.
Typ: Vad för klient program. Åtkomst metoder m.m.
Generellt sett så är det på applikations nivå som man simulerar hur snabb åtkomst/resultat man får. Det är ju det som är intressant för användaren.
Men om det är just på SQL servern så kan du slå på Showplan option i Query Analyzer.
Det finns även en stress tool i Toolkit:en: DBCStress (har jag för mig att den heter)
mvh
NicholasSv: Simulera flera användare
Jo jag vill alltså försöka simulera antalet användare av en databas så att databaserna belastas på ett trovärdigt sätt när jag kör mina skript. Det jag har tänkt att göra är att jämföra svarstider hos två stycken databashanterare, Access och MySQL. De två hanterarna ligger just nu som lokala databaser och jag tänkte först och främst testa dem på samma maskin, lokalt. Just nu har jag skript som kör olika sql frågor mot vardera av av hanterarna. Jag ser antalet poster som blivit genomsökta samt hur lång tid det tagit.
Det jag vill försöka komma åt är alltså att på något sätt simulera att t ex 100 användare kör (samma?) fråga samtidigt för att se hur svarstiderna varieras. Jag kan inte specificera mig mer för jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men hjälp skulle behövas. Eller länk till något som beskriver något liknande...