Jag har en databas i SQL server 2000, som dessvärre inte har blivit backupad. Nu är det som så att en kille stängt ner SQL servern och tagit bort log-filen då den var väldigt stor. Detta resulterar givetvis till att databasen kraschar och får statusen Suspect. Det finns tyvärr inget automagiskt sätt att fixa det. Det första du ska göra är att säkerhetskopiera datafilen. Stoppa SQL Server först och kopiera sedan alla datafiler för den drabbade databasen. Därefter kan du försöka få upp den igen. Har du tur kan det fungera att bara skapa en ny loggfil till databasen. Kör först sp_resetstatus för att återställa suspekt-flaggan. Därefter använder du ALTER DATABASE och skapar en ny loggfil. Slutligen stoppar du SQL Server och startar om den igen. Har du tur så fungerar detta, men därefter måste du köra DBCC CHECKDB för att kontrollera att datan är OK. Är den inte det måste du försöka reparera fel med CHECKDB. Tack för ditt inlägg Cristoffer. Jag var också inne på din variant, men tyvärr fungerade inte ens sp_resetstatus, då den meddelade att den inte var suspekt. Lyckades inte heller skapa en ny loggfil med alter database vilket jag tycker borde fungera.SQL server recovery
Datafilen skall dock vara intakt.
Är det någon som vet hur man räddar databasen?Sv: SQL server recovery
Observera att allt detta är 'långt ute på hal is', och om det här rör sig om viktiga data som du vill ha 'garantier' för så bör du ringa support.Sv: SQL server recovery
Hursomhelst ringde de till slut Microsoft Support, och det finns faktiskt ett DBCC kommando som jag inte ens hittar i Books Online till SQL Servern. Kommandot heter iallafall dbcc rebuild_log
Kan ju vara bra att lägga på minnet.