SELECT frågesvar.fråga,frågesvar.serienummer, frågesvar.svar,questions.mening, questions.typ, questions.fält1,questions.fält2 Om jag förstår dig rätt vill du göra en join mot en på förhand odefinierad tabell, exakt vilken det ska göras mot beror på ett resultat av den första joinen? I så fall, nej, det går inte att göra i samma fråga. Man kan inte ange dynamiska tabeller att selecta från, utan då måste du skapa en sql-sträng att exekvera dynamiskt. Jo jag har studerat mina SQL manualer men hittar ingen lösningSQL-fråge fråga :-)
FROM frågesvar,questions
WHERE frågesvar.fråga=questions.fråga and frågesvar.serienummer='73031773088' and questions.typ in (0,1,2)
Ger följande ex resultat:
10 73031773088 1 Är Reg Fläkt Artnr Ok ? 1 regfläkt_artnr
Här är det sista värdet i sin tur ett fältnamn i en anna tabell...
Jag skulle vilja ersätta detta fältnamn med värdet som står i den andra tabellen :=)
Går det att plocka fram detta värde mha samma sql-fråga??? Eller måste jag skriva fler frågor. Ovanstående fråga är en SP med serienumret som IN parameter Sv: SQL-fråge fråga :-)
Sv: SQL-fråge fråga :-)
Därav mitt rop på hjälp :-))
Jag har konstaterat att jag inte kan lösa detta med vare sig inner eller outerjoin just därför att det blir "dynamiskt". Tack för hjälpen!!