informationen här vill jag få in i en access databas med hjälp av SQL ,men vet ej hur jag skall lösa det då mina kunskaper ang. SQL är så små. Problemet är för mig att jag inte vet hur jag skall göra för att få in informationen i SQL satsen, den ligger inte så jag kan göra en Request.Form vilket jag vill, har inte så bra kunskaper om SQL. Har du testat SQL-satsen över huvud taget? Får du felmeddelande? Testa dig fram genom att först bara lägga till de fält som inte tillåter nullvärden. Hur ser formulärsidan ut? Sidan du skickar informationen ifrån? Du har ett värde för lite i din insertfråga. Strunta i allt innan, set att det är lite mycket att sätta sig in i juhur fixar jag i SQL nu då??
<table width="100" class="antalxsumma" id="tabell_antal_pris">
<tr>
<td align="left">Antal</td>
<td align="right">Pris</td>
</tr>
<%
'--- räknare
Dim intCounter
'--- antal loopar du vill göra
Dim intLoops
intLoops = 15
Dim Antal, Tal
For intCounter = 1 To intLoops
'--- om värdet av textrutan INTE är noll OCH om värdet i LintE inte är noll
if Request.Form("antal_0" & intCounter) <> 0 AND Request.Form("tal" & intCounter) <> 0 then
Antal = Trim(Request.Form("antal_0" & intCounter))
Tal = Trim(Request.Form("tal" & intCounter))
Response.Write("<tr><td align=""left"">" & Antal & "</td><td align=""right"">" & CDbl(Antal) * CDbl(Tal)) & "</td></tr>"
end if
Next
%>
</table>
min SQL sats jag har nu:
SQL = "Insert Into spara(Företagsnamn, Adress, Postnummer, Ort, tal, moms, faktura_nummer, summa, fakturatxt, antal_pris) VALUES ('" & Request.Form("1Företagsnamn") & "', '" & Request.Form("1Adress") & "', '" & Request.Form("1Postnummer") & "', '" & Request.Form("1Ort") & "', '" & Request.Form("1tal") & "', '" & Request.Form("1moms") & "', '" & Request.Form("faktura_nummer") & "', '" & Request.Form("summa") & "', '" & Request.Form("fakturatxt") & "', '" & Request.Form("antal_pris") &"')"
/TommySv: hur fixar jag i SQL nu då??
Sv: hur fixar jag i SQL nu då??
En sak du ska tänka på när du för in värden i en SQL-sats är att SIFFROR inte ska ha '' runt sig, alltså inga enkelfnuttar runt siffervärden!
//SusanneSv: hur fixar jag i SQL nu då??
Går inte det är någon av dessa felaktiga, du kanske skickar in ett tal istället
för text osv. Går det annars bra kan du efterhand lägga till fler fält för att sedan komma fram till vilket fält som vart felaktig från början.
//JennySv: hur fixar jag i SQL nu då??
Sv: hur fixar jag i SQL nu då??
Du skriver att du vill inserta prisxantal
men den har inte fått något värde efter fakturatxt i VALUES
'" & Request.Form("fakturatxt") &"')
Där ska vara ett till komma tecken före parentesen och nåt värde.
Konstigt att du inte får något felmeddelande som ger en hint om vad det kan vara....
//JennySv: hur fixar jag i SQL nu då??
här är iaf koden som jag har problem med, det funkar ju som det ska med denna kod osv. men att få in det färdiga resultatet av vad den gör får jag inte att funka, vill att det skall skrivas in i databasen bara (Access) med SQL.
<%
'--- räknare
Dim intCounter
'--- antal loopar du vill göra
Dim intLoops
intLoops = 15
Dim Antal, Tal
For intCounter = 1 To intLoops
'--- om värdet av textrutan INTE är noll OCH om värdet i LintE inte är noll
if Request.Form("antal_0" & intCounter) <> 0 AND Request.Form("tal" & intCounter) <> 0 then
Antal = Trim(Request.Form("antal_0" & intCounter))
Tal = Trim(Request.Form("tal" & intCounter))
Response.Write("<tr><td align=""left"">" & Antal & "</td><td align=""right"">" & CDbl(Antal) * CDbl(Tal)) & "</td></tr>"
end if
Next
%>