Hej! Ta med något unikt värde i båda selectarna, + ett värde sem är 0 för Funkade kanon det där, men hur gör man för att inte få med heheh, Varför vill du ha ett resultat som ser ut så här? Det blir väl värden med olika inebörd i samma kolumn under olik rader? Stämmer att man får två rader med olika innebörd, men anledningen till att jag gör Men vad har layoute på weben med att göra med frågan??? Tänkte att det var lättare att göra allt klart i sp'n, men det kanske blir lättare att splitta arrayen i asp som du nog tänker på...Lägga ihop tabeller med flera träffar?
Jag har idag en sql-sats som är en vanlig select.
Detta resultat i tabellform blir dock för långt för att representeras på en hemsida, så därför har jag delat upp select-satsen i två olika som kör in
resultaten i två temp-tabeller som jag sedan kör union på.
Detta funkar jättebra så fort man bara får en träff, men så fort jag får fler träffar så blir min union fel, eftersom den först tar alla träffar från första
select-satsen och sen alla träffar från den andra select-satsen och kör ihop dem till ett resultat.
Detta gör att raderna inte hör ihop. Man skulle vilja att de två temp-tabellerna nästlas ihop istället (varannan rad).
Någon som vet hur man gör?
Tack på förhand!
<code>
select distinct
SNr=t1.RnID, AnstNr=t1.UserID,Namn=t2.Pnamn,SerieNr=t1.Serienr,Kontor=t1.Kontor,Typ=t1.Type,OrderNr=t1.Ordernr,
FakturaNr=t1.FakturaNr,LevDatum=t1.Levdatum,Plats=t1.Plats
into #tempo1
from dbo.ThitUt as t1, dbo.AAID_TB as t2
with (nolock)
where t1.UserID=@EmpNr and t1.UserID=t2.Anummer
select distinct
Leverantör=t1.Leverantör,LevOrderNr=t1.LevOrdernr,Status=t1.Status,UtrangDatum=t1.UtrangDatum,UppdatDatum=t1.UppdatDatum,
Signatur=t1.Signatur,Text=t1.Text,Enhet=t1.Enhet,InventNr=t1.Inventnr,Inget1=' '
into #tempo2
from dbo.ThitUt as t1
with (nolock)
where t1.UserID=@EmpNr
select *
from #tempo1
Union all
select *
from #tempo2
drop table #tempo1
drop table #tempo2
</code>
//ErikSv: Lägga ihop tabeller med flera träffar?
första raden och 1 för andra raden, och kör en order by på denna
Du behöver nog inte lägga in mojset i någon temptabell, utan kan dumpa ut det direkt
ungefär så här
(pkID = din primärnyckel
om t1RnId = din primärnyckel, då lägger du bara till det värdet i andra selecten)
<code>
(
select distinct
t1.pkID as Sorter1,
0 as sorter2,
SNr=t1.RnID,
AnstNr=t1.UserID,
Namn=t2.Pnamn,
SerieNr=t1.Serienr,
Kontor=t1.Kontor,
Typ=t1.Type,
OrderNr=t1.Ordernr,
FakturaNr=t1.FakturaNr,
LevDatum=t1.Levdatum,
Plats=t1.Plats
from dbo.ThitUt as t1, dbo.AAID_TB as t2
with (nolock)
where t1.UserID=@EmpNr and t1.UserID=t2.Anummer
)
UNION
(
select distinct
t1.pkID as Sorter1,
1 as sorter2,
Leverantör=t1.Leverantör,
LevOrderNr=t1.LevOrdernr,
Status=t1.Status,
UtrangDatum=t1.UtrangDatum,
UppdatDatum=t1.UppdatDatum,
Signatur=t1.Signatur,
Text=t1.Text,
Enhet=t1.Enhet,
InventNr=t1.Inventnr,Inget1=' '
into #tempo2
from dbo.ThitUt as t1
with (nolock)
where t1.UserID=@EmpNr
)
ORDER BY Sorter1, Sorter2
</code>Sv: Lägga ihop tabeller med flera träffar?
sorter1 och sorter2 kolumnerna?
Tack!
måste dra nu,
det kan finnas andra lösningar (hinner inte tänka)
men i så fall så kan du köra rubbet in i en temptabell, och selectera allt utom
sorteringsfälten. Sv: Lägga ihop tabeller med flera träffar?
Ska du lista resultatet i eller vad vill du göra med det. Finns säkert bättre sätt för att åstakomma det du vill.Sv: Lägga ihop tabeller med flera träffar?
detta är just för att raden blev för lång (bred) för att presenteras på webben.
Därför fick jag dela upp resultatet på två rader...
Får lägga till rubriker för rad 2 sen.
Hur gör man sen för att få resultatet från dessa två select-satser i en temp-tabell?
Har provat med "insert into #tempo1" i början och även med "select * from" innan första select-satsen och sen "into #tempo1" på slutet utan framgång...
Sv: Lägga ihop tabeller med flera träffar?
Men det går nog antagligen fortare i sql, eftersom sp'n är förkompilerad på servern (kan bli upp till 1500 träffar)
Men som det är nu så kanske jag bara tar en rad även på webben, för det andra blir ganska oöverskådligt med en väldigt lång scrollist om man nu får 1500 träffar * 3 rader...