Hur använder man foxpro, jag försöker kopiera data mellan två st dbf filer, som ligger i två skilda kataloger rent fysiskt Jag har för mig att du kan shella och därmed kopiera databasen: intressant. Fast i mitt fall ska jag bara plocka ut vissa poster från tabell1 till tabell2. Det är nämligen 2 st databaser för ett land var, där informationen från ett land ska kopieras till det andra, fast då inte alla posterna (produkterna, i mitt fall böcker), utan några specifika. Jag jobbar dagligen med SQL mot mina dBASE-databaser. Tidigare var databaserna för FoxPro och dBASE likadana, men jag vet inte om MS har ändrat FoxProdatabaserna sedan de tog över applikationen. Berätta gärna hur det går. Har gjort många försök (JET, ADO, ODBC etc) att komma åt foxpro databaser men hittade inget som fungerade särskilt bra. Ett av problemen är att få korrekt uppdatering av indexen när man lägger till rader. Att komma åt databaserna är inga problem, det är att kunna hantera indexen som ställer till det och du måste köpa/nyttja någon 3:e parts programvara. Motorn stöder inte allt fullt ut där. En liten varning som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att en dbase-databas inte kan användas i nätverksmiljö med ado. Anledningen är en bugg som gör att filen låses exklusivt när första användaren hämtar data. Jag har varken problem med indexuppdateringar eller låsningar. Däremot har Jet-SQL vissa begränsningar som irriterar mig mycket. Jag kan t.ex. göra LEFT JOIN men bara en, inte flera. Den foxpro databas jag ville koppla mot använder "cdx" index. Hittade dessa två dokument hos MS som förklarar en del av problemen. Som vanligt så avslutas en med den kommentar man lärt sig att hata: "This behavior is by design"SQL Foxpro problem
försökte med ett rent sql uttryck, funka inte
select * from <path1>\table tbl1
into database <path2>\table
where tbl1.id in ('23','22')
Någon som vet hur man gör?Sv: SQL Foxpro problem
.shell "copy c:\db1.db c:\backup\db2.db"Sv: SQL Foxpro problem
Någon som känner till någon bra sida, som introducerar en användare till Foxpro miljö, det enda jag vill är att få tillgång till en miljö liknande QA i SQL Server, där man kan köra sin SQL frågor, samt information om SQL syntaxen som gäller för Foxpro, har märkt att det inte alltid är vanliga SQL som man är van vid.Sv: SQL Foxpro problem
Jag använder VB-script eller VB6 för att köra SQL-frågorna. Efter mycket experimenterande har jag funnit att DAO 3.51 är det stabilaste och bästa sättet att jobba med dessa tabeller. Den syntax som gäller då är den du kan se i Access hjälpfil under JET SQL.
Mvh, JanneSv: SQL Foxpro problem
Den enda lösning jag hittade var att köpa ett c++ bibliotek, codebase, som iochförsig fungerar men är ganska knöligt att använda.Sv: SQL Foxpro problem
Sv: SQL Foxpro problem
Som sagt så vet jag inte om det är skillnad mellan FoxPro och dBASE. dBASE har ju dessutom funnits i flera versioner, och den version jag jobbar med är dBASE IV. I den används mdx-filer med multipla index. Hur ser detta ut i FoxPro?
Mvh, JanneSv: SQL Foxpro problem
Detta är de problem jag stötte på:
1. Kopplade tabellerna i Access.
cdx index uppdateras inte (vet inte om det fungerar med mdx)
2. ADO (SQL)
Av någon anledning så får ADO för sig att inga fält får vara NULL.
3. ADO recordset
"unspecified error". När jag studerade det närmare (i filmonitorn) visade det sig att en temp fil skapas i databasbiblioteket men sen försöker ADO öppna filen i temp biblioteket. Om jag låter %TEMP% peka på databasbiblioteket så fungerar det men det verkade inte vara nån bra lösning så jag fortsatte inte med den.
När det gäller begränsningen i SQL så är det nog inte Jet som är problemet utan den ODBC drivrutin du använder. ODBC har som default bara minimal SQL support. Om du länkar till databasen i Access så bör du kunna använda Jet istället.Sv: SQL Foxpro problem
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;230125
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q238431
Jag är nöjd med min DAO-lösning. Lite begränsad SQL, men inga övriga fel. Vad som gör mig förvånad är att MS refererar till Borlands database engine för att hantera XBase-filer när FoxPro är deras egen produkt.
Mvh, Janne