Om jag skriver detta istället så får jag det att funka så som jag vill, jag vet inte varför det inte funkade, satt i flera timmar men fick det inte att funka, tycker att allt såg rätt ut. Såg du länken till databasen ? Jag förstår inte frågan. Har du någon fråga? Andreas jag använder frågan jag har lagt till lite och "lekt" mig fram för att räkna antal omgångar, och då har jag gjort/lagt till så det ser ut så här Om man följer normalisering så skall du ha två tabbeler. en för lag och en för resultat. Du skall relatera posterna med hjälp av räknare eller en naturlig nyckel. Eftersom du inte avslöjat din datastruktur antog jag att databasen var normaliserad. Då skulle man gjort en join må en lagtabell. vad menar du med datastruktur? jag trode du ville se accessdatabasen. Jag skrev första frågan utan att sett din databas. Därför funkade den inte eller behövdes för den delen. detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
<code> SQL = "SELECT * FROM qrySumResult ORDER BY Points DESC" </code>
<code> <%=RecSet("Lag")%>
<%=RecSet("Points")%>
<%=RecSet("Mal")%> </code>
jag vet inte riktigt vad den andra SQL koden skulle göra, hur den skulle sortera osv. men kanske är det nått liknande som det gör nu?
men jag vill ju att den skall funka, vill gärna veta och lära mig den koden oxå!Sv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
test.profilmakarna.com/Copy_ match.zipSv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
Sv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
<code>SELECT hemmalag AS Lag, SUM(pointhemmalag) AS Points, SUM(malhemma) AS mal, SUM(omgang) AS xomgang
FROM klaramatcher
GROUP BY hemmalag
UNION ALL SELECT bortalag AS Lag, SUM(pointbortalag) AS Points, SUM(malborta) AS mal, SUM(omgang) AS xomgang
FROM klaramatcher
GROUP BY bortalag; </code>
sedan så prova jag med fram med en för mig vanlig SQL sträng och den ser ut så här
<code> SQL="SELECT * FROM qrySumResult ORDER BY Points DESC, Mal DESC" </code>
och då jag skriver ut det så ser det ut så här: (Det är snyggt då jag kör det, men det blir lite fel här bara)
<code>
2 Södertälje SK 20 6
2 Västra Frölunda HC 17 6
1 MIF Redhawks 4 3
1 Timrå IK 7 0
1 Luleå HF 7 0
1 Leksands IF 3 0
2 Färjestad BK 2 0
</code>
och det är så jag vill att det skall bli oxå, men jag är nyfiken på hur du menade och hur resultaten skulle bli.
det jag nu vill få dit i tabellen är minus målen som du ser så har ju Södertälje SK 20 mål men det är ju målen de gjort, målen som de har släpt in vill jag oxå få med samt att det finns siffror framför lagnamnet och då menar jag att Södertälje SK skall ha en 1 för att det ligger först och sedan så skall laget under ha en 2:a osv. testade med att fixa den med css osv. men det blev aldrig någon sifra fast jag valde "list-style: decimal"
så jag använder alltså allt du visade mig men inte
<code> SELECT Lag.*, qrySumResult.*
FROM Lag LEFT JOIN qrySumResult ON Lag.ID = qrySumResult.Lag
</code>
för det fick jag ju inte att funka
fick då detta:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E37)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Microsoft Jet kan inte hitta tabellen eller frågan 'Lag'. Kontrollera att den existerar och att namnet är rätt stavatSv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
Sv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
jag skall fixa en zip fil med allt till dig så får du se hur jag gjort om du vill.
tror nog att jag fölt dina tips man att jag har missat nått litet :-)
/TommySv: detta funkar och det blir så som jag tänkt mig (Andreas Hillqvist)
Vad är svaret du söker?