Hej Det innebär att SQL Server stödjer hantering av data i XML-form. Jämför det ungefär med rowsets och OLE DB, som den tar emot eller skickar ut. okej, nu är jag med lite. Har aldrig använt IIS kopplingen mer än i lite minitester med betan, anser inte det vara särskilt användbart och säkert, men jag tror jag vet vad ditt fel beror på. IE parsar ju den XML du försöker visa, och problemet är att SQL Server skapar inte valid xml (om man inte själv definierar hur den ska bygga upp xml strängen) av ett resultat. Därför så är inte felet att du inte får någon data, utan att den lagras i felaktig xml. Det som gör den felaktig är alltså att den inte har något rotelement. Har för mig att man kan definiera att SQL Server ska lägga till ett rotelement, typ FOR XML AUTO, ROOT=xxx eller något... Blanda nu inte ihop XML stödet i SQL Server (som kan vara mycket användbart) och möjligheten att direkt via en webbadress anropa SQL Server och få ett resultat i XML form tillbaka. Det är bara det senare jag inte anser särskilt intressant, framförallt därför att jag tycker att man kan göra det säkrare, snabbare, snyggare och mer avancerat via t ex komponenter istället.xml
Jag har läst att sql server 2000 har stöd för xml. Vad betyder det i ett databassammanhang?
Man förstår ju vad det betyder om word eller ie har det, men vad innebär det rent praktisk att sql-servern har stöd för xml?Sv: xml
Har du tillgång till SQL Server 2000? Testa då skriv följande:
SELECT *
FROM Pubs.dbo.Authors
FOR XML AUTO
eller
SELECT *
FROM Pubs.dbo.Authors
FOR XML RAW
Där har du XML stödet i sin enklaste form. Forska vidare därifrån.Sv: xml
Jag hittade lite på msdn om detta och hittade ett exempel där man får sätta upp en virtuell root till Northwind så att man kan surfa in.
Men när jag försöker köra exemplet (http://localhost/Northwind?sql=SELECT+firstname,lastname+FROM+employees+FOR+XML+AUTO), så får jag detta feömeddelande
Only one top level element is allowed in an XML document
Och om jag lägger till en WHERE sats så att det bara blir en träff så fungerar det, men i exemplet fungerar det i vilket fall...
Kan jag få lite input på detta?Sv: xml
Sv: xml
XML stödet däremot kan man exempelvis använda för att slippa parsa ett recordset i en komponent, om man ändå ska skicka ut det som XML från komponenten.