Hur gör man för att snabbt fylla en listbox med information från alla poster i ett visst fält i en access databas??? Do Until RecSet.EOF innehållet i den sista posten kommer väl inte med då? Det bör det göra, .eof är ju om jag inte har helt fel för mig "posten efter sista posten"... jovisst, men när .eof=true avslutas ju loopen och den addar aldrig den sista posten... Jo, den tar med alla, och sen hoppar den ut. TIPS. Använd DataCombo kontrollen istället, det gå mycket snabbare. Loopen fungerar. Loppar igenom alla poster. Förutsatt att vi befinner oss på första posten.visa innehållet från en databas i en listbox
Ex. Alla namn från fältet "namn"Sv: visa innehållet från en databas i en listbox
List1.AddItem RecSet("Namn")
RecSet.MoveNext
LoopSv: visa innehållet från en databas i en listbox
Sv: visa innehållet från en databas i en listbox
/MartinSv: visa innehållet från en databas i en listbox
Sv: visa innehållet från en databas i en listbox
(åtminstone fungerar det så i de fall jag testar, men det kanske kan vara olika)Sv: visa innehållet från en databas i en listbox
Tex.
objRSObject.Open "SELECT Object FROM ObjectsTable"
Set DataCombo.RowSource = objRSObject
DataCombo.ListField = "Object"
//UJSv: visa innehållet från en databas i en listbox
Lite information...
EOF = True - Du har passerat sista poster i recordsetet. Du kan ej referera till något fält, om EOF är sant.
BOF = True - Du har passerat första poster i recordsetet. Befinner dig inte heller här på någon post.
EOF = True Och BOF = True - det saknar poster i recordsetet. Blir svårt att hämta något från fälten.
Om du refererar till något av feltens värden när EOF eller BOF är sanna, kommer ett fel att upstå.