Jag har en gammal databas i ms-dos som jag vill ha över till access. Nån som vet hur ? Vilken databasmotor är det; dBase (*.dbf), Framework eller något annat. Öppna filen i Notepad - markera första raden eller ett 30-tal tecken och kopiera. Det sa i alla fall inte mig någonting. Vad heter filen? Eller mer specifikt, vad har den för extension? Filen kommer från ett bokföring och faktureringsprogram. Filen heter ***.01. Inte mycket hjälp, eller ? Vad heter programmet? Str det nogot om vilken databasmotor det använder? Finns det exporteringsfunktion innifrån programmet? Programmet är från SPCS och när jobbar i dos. Det står inget om vilken motor det använder. Nej det går inte att exportera från programmet. Den är säkert gjord enl Recordset metod. Totalt är filen på 4.5 mB och är en blandning av, en tabell och ett formulär i Access. Jag har försökt att dela upp den och inte lyckats. Den innehåller ungefär 5000 poster, så den är inte smidig. Vill helst inte lämna ut den då den inte är min egna. Det går inte att välja "Hämta extern data/importera" från tex Access heller? Nej, vad jag kan se så ligger alla poster på en rad, öppnad i textpad och när jag importerar den kommer endast de första tecknen i varje post med, tecknen är en blandning av y och tyska y d.v.s ett y med två prickar över. jag har försökt att spara ned filen i andra filändelser men utan resultat. SPCS = Scandinavian PC Systems finns ju fortfarande. Kanske de vet något sätt att få filen i ett läsligare format? Är dessa y-tecken skiljetecken mellan posterna? När jag importerar den så kommer endast skiljetecknen med. Det finns faktisk support på den idag enl. SPCS, och där fick jag även reda på att programmet heter TOP 100. Jag får försöka den vägen under dagen. Kommer tillbaka med besked. hahaha, SPCS, måste vara världens skummaste företag,Gammal databas
Sv: Gammal databas
Om du inte vet - kan du kanske visa början på filen ....Sv: Gammal databas
Stäng UTAN att spara! :-)Sv: Gammal databas
//JanneSv: Gammal databas
Om du känner för det kan du skicka ett exempelavsnitt > 1 K så skall jag pula lite och kolla.
svenpon@telia.comSv: Gammal databas
//JanneSv: Gammal databas
Typ.. yPost1yPost2yPost3 osv...
Om så vore borde du kunna ange dessa y-tecken som skiljetecken i Access och låta Access plocka ut allt där emmellan. Dvs Post1 Post2 Post3 osv.Sv: Gammal databas
envisas med att ha väldigt spec och underliga lösningar på det mesta.
Jobbar mot SPCS Admin och dess foxprodber, det är inte helt smidigt kan jag upplysa om, att få reda på hur saker och ting är uppbyggda är än värre. Så jag skulle inte hoppa alltför mycket på hjälp från SPCS.
Som tur är jobbar de på att få Avendo färdig, den använder åtminstone MSDE som db och då kan man nå den via de vanliga SQL Server verktygen (EM o QA), gör det bra mycket smidigare när man ska integrera olika system.