Jag vill göra en tio i top lista, jag har en tabell och en kolumn innehållande en massa tal. SELECT trackid, Count(*) As Antal Tack för svaret, det fungerade aldeles utmärkt. Lättast är att spara frågan och göra en join mot frågan. Oj glömde jag att berätta att det ska vara på en hemsida.. Skrivet i asp.. :) Öpnnar access, väljer ny fråga, sparar. stänger access. Adresserar sedan fråna som om det vore en tabell. Allting funkar utmärkt, tackar för all hjälp även om frågorna var ibland lite dumt ställda.. :) Bara att använda Top i frågan: Tack ännu en gång för all hjälp... Varför inte pellesoft och alla här som hjälper till?Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
tabellnamn = requests
kolumnnamn = trackid
Jag vill att talen ska jämföras med varandra, förekomsten av lika tal skall räknas (123 + 123 + 123 = 3)
Sen vill jag att resultatet visas i fallande ordning:
123 = 3
3452 = 2
65 = 1
66 = 1
Om ni inte förstår mig, så fråga gärna.
/BenganSv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
FROM requests
GROUP BY trackid
ORDER BY Count(*) DESCSv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
Men.. Hur ska jag koppla requests.trackid med tracks.title och tracks.artist med artists.artistname
Tabeller: requests, tracks och artists
Kolumner : requests.trackid, tracks.id, tracks.title, tracks.artist, artist.id och artist.artistname
Jag får inte det att gå ihop med count() funktionen.
Jag kanske bara e blind och lat (hi hi)
Önskar snabbt svar..
Sv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
Hur sparar jag frågan och kör en join emot den, jag har inte kört joins emot querys förut.Sv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
Sv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
Kan man begränsa antaler rader som visas till endast tio, även om det är 20 rader som räknas ?Sv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
SELECT TOP 10 trackid, Count(*) As Antal
FROM requests
GROUP BY trackid
ORDER BY Count(*) DESCSv: Databas: Access, XP, Asp - 10 i top lista?
Jag rekommenderar verkligen dig till alla jag känner... :)