Jag ska göra ett skript som ftp:ar ner en textfil en gång om dagen Det finns (som så ofta) flera vägar att gå. SQL Server har ett verktyg som i princip är oslagbart i sådana här uppgifter, nämligen DTS. Skapa ett paket där du ftp:ar ner din fil och importerar den till databasen och använd sedan SQL Servers schemaläggning (jobs) för att schedulera ditt paket. Jag minns tyvärr inte exakt vad som fanns i DTS för SQL Server 7, men jag tror det finns färdiga tasks för att ftp:a ner filer.Schemalagda skript?
och sedan uppdatera en tabell i en SQL-databas med den.
Men jag har ingen aning om hur jag ska göra? I vilket program skapar
jag skriptet t ex?
Databas: MS SQL-server 7
Vissa skulle utnyttja SQL Server. Ett schemalagt jobb där kan både utföra doskommandon (ftp jaddjadda.se), T-SQL samt förses med allehanda övervakning.
Själv är jag kanske lite gammaldags, jag skulle göra ett script som först gör FTP och sedan läser in datat med bcp, ett verktyg somm följer med SQL server. Sedan får man lösa schemaläggningen, och är det ett hemmahack kan väl Windows 2000's Scheduled tasks räcka. Är det ett proffsjobb så vill man nog ha ett speciellt verktyg för batchhantering.
Fast när jag tänker efter så tycker jag nog att ett SQL Server jobb är det bästa om man inte redan har ett verktyg för schemaläggningar:
- Gör en batfil som hämtar datat
- Lägg upp ett nytt jobb i Enterprise Manager
- Skapa ett nytt steg av typen CmdExec som kör din batfil
- Skapa ett nytt steg av typen T-SQL, med exempelvis ett BULK INSERT kommando i
- Lägg upp schema, notifieringar etc.
Voilà!
/GöranSv: Schemalagda skript?