Har idag en app som använder sig av en sql server db, men måste porta över till en access db eftersom min uppdragsgivare inte vill investera i sql server. Finns det något bra knep för detta? Jag använder en del stored procedures i sql dbn. Måste jag integrera dessa i programkoden eller finns det någon annan lösning. Finns det någon möjlighet att din applikation klarar sig med MSDE? Isåfall slipper du alla portningsproblem. MSDE är fri att använda men har (minst) två begränsningar :Från SQL server till Access :(
Sökte lite på detta men det verkar som det inte finns någon som går FRÅN sql server TILL access.Sv: Från SQL server till Access :(
1. Inga administratörsverktyg. Du får bygga egna funktioner för backup och dylikt med t ex SQL-DMO.
2. Max fem samtliga SQL-frågor kan exekveras, dvs det finns en övre gräns för hur många användare man kan ha på en MSDE innan den säckar ihop. Det ska dock inte tolkas som att 5 användare är den gränsen. Min erfarenhet är att MSDE:n klarar mycket mer än så...men det hänger ju också på hur "databasintensiv" din applikation är.
Annars måste du inkludera SP:na i programkoden, Access har inget stöd för SP:s. Själva konverteringen/flyttningen av data kan du nog göra med DTS (Data Transformation Services, tror jag det heter) i SQL-server.
Lycka till...