Håller på med att göra försättsblad till pärmar. Pärmen äger ett antal dokument. För att göra det lätt för mig så har jag gjort en fråga som hämtar dokument som är kopplade till pärmen. Problemet uppstår när jag skapar nya revisioner. Det kan ju hjälpa om du anger vilken databas du använder. Antar att det inte är MS SQL Server eller Access i vilket du skulle skrivt: Problemet löst. Jag använder en Oracle databas...Dokument kopplade till varandra, revisioner...
Om jag ställer frågan enl nedan får jag följande svar.
ORA-01427: single-row subquery returns more than one row. Jag misstänker att det är här felet ligger.
--
r.sub_document_rev = (select max(sub_document_rev) from retdodos where super_document_id ='&DOTDOCS.ID'
--
Kan man loopa denna fråga på något vis så att man först tar reda på vilka dokument som tillhör pärmen och sedan för varje dokument tar ut den senaste revisionen.
SELECT
d1.keya||';'||
d1.rev||';'||
d1.denom1||';'||
r.gridpos
from dotdocs d, retdodos r, dotdocs d1
where
d.id = '&DOTDOCS.ID' and
(d.id = r.super_document_id and
r.sub_document_id = d1.id) and
d1.lastrev ='Y' and
r.sub_document_rev = (select max(sub_document_rev) from retdodos where super_document_id ='&DOTDOCS.ID'
group by sub_document_id)Sv: Dokument kopplade till varandra, revisioner...
SELECT
d1.keya||';'||
d1.rev||';'||
d1.denom1||';'||
r.gridpos
from dotdocs d, retdodos r, dotdocs d1
where
d.id = '&DOTDOCS.ID' and
(d.id = r.super_document_id and
r.sub_document_id = d1.id) and
d1.lastrev ='Y' and
r.sub_document_rev IN (select max(sub_document_rev) from retdodos where super_document_id = '&DOTDOCS.ID'
group by sub_document_id)Sv: Dokument kopplade till varandra, revisioner...
Tack för hjälpen
//Henrik.