Hej! Ska ni använda access och senare .NET, så skulle jag vilja rekommendera MS SQL Server om ni har råd. Själva migreringen lär bli enklare, och access som frontend jobbar bäst med SQL Server som backend. Samma gäller .NET. Vi har cirka femton till tjugo samtida användare. Servern har 2 GB RAM. Jag skulle köra SQL Servern separat om jag hade möjlighet. Har du inte det så funkar det nog ändå bättre än access med 5GB databas... :)Migrera från Access
Vi ska migerar våra nuvarande Access databaser till en annan databas, det vi nu funderar på är om vi ska använda MySQL eller SQL-server.
Vi har ungefär 5 GB data i Access med cirka 25 användare. Alla användare arbetar på en Terminal Server där vi även har alla databaser. Anledningen till att vi ska migrera är dels för att få ökad snabbhet plus att någon av databaserna blir korrumperad minst en gång i månaden.
I framtiden kommer vi att mer och mer gå över till klienter skrivna i .NET men nu i början kommer vi att fortsätta använda Access som klient.
Så frågan är vad ska vi välja, MySQL eller SQL-server?
Sedan tillkommer frågan om vi måste köpa in en ny server eller om vi kan fortsätta med att använda vår Terminal Server som databasserver?
Ja, vad tycker ni där ute i landet?Sv: Migrera från Access
Angående servrarna så beror det på hur många användar-sessioner ni brukar ha på terminalservern. Det går ju åt rätt mycket minne och processorkraft om man har många använder på samtidigt. Och SQL Server kräver också en hel del resurser för att jobba på smärtfritt. Det bästa vore att ha en separat databas-server.Sv: Migrera från Access
Sv: Migrera från Access