Hej oups, glömde nämna att det var en Accessdatabas... vet du hur man gör där med? nej, tyvärr inte...access är inte precis mitt område av expertis, och jag har ingen hjälp lätt tillgänglig här så det kan jag inte svara på... Detta är en ren gissning som jag inte har provat, men skulle det inte kunna fungera med: Det kan fungera att konkatenera fältet med en tom sträng, om fältet är ett strängfält förstås. Vet dock inte hur Access förhåller sig till det, i SQL Server skulle det vara beroende på hur man ställt in CONCAT_NULL_YIELDS_NULL konfigurationen. Det är väl det han gör? Och därför (eftersom det kan finnas null på vissa rader) så vill han i SELECT-satsen byta ut alla som är null mot ett annat värde. Prova detta: tack,byta ut null
Kan man på något smidigt sätt byta ut nullföreteelser i en sqlfråga till en tom sträng? Hur gör man i så fall?Sv: byta ut null
Sv: byta ut null
SELECT *, mitt_fält & '' AS mitt_nya_fältnamn FROM min_tabell
/JohanSv: byta ut null
SELECT iif(isnull( [column]),"",[column])
FROM Tabellen;
Observera att detta bara går Access.
/Peter SSv: byta ut null
jag skall testa era förslag!
Angående designinställningar så kan jag inte påverka det. Det är en gammal db som används från lite olika håll. Hade det varit upp till mig hade databasen varit på sql server.