Jag stör mig på er som inte bara kan svara på folks frågor. Om nån behöver hjälp med ett problem behöver ni inte fråga varför. Skriv ett svar bara om ni vet. Och om ni vet något bättre sätt att lösa problemet skriv det. Men inte ett massa snack om varför. Hej. >Jag stör mig på er som inte bara kan svara på folks frågor. Om nån behöver hjälp med hehe. Håller fullständigt med... >Sen om man har nån alternativ lösning kan man ju nämna det lite diskret vid sidan om.Störande!
Det har inte hänt mig att jag fått sånt svar, men jag ser det överallt. STÖRANDE!Sv: Störande!
Men... Om nån frågar varför så kanske du inte har förklarat ditt problem tillräckligt bra.
Det har hänt mig också. Tro mig.
De kanske frågar varför för att hitta en annan infallsvinkel på ditt problem. För att förstå bakgrunden.Sv: Störande!
>ett problem behöver ni inte fråga varför. Skriv ett svar bara om ni vet. Och om ni vet
>något bättre sätt att lösa problemet skriv det. Men inte ett massa snack om varför.
>Det har inte hänt mig att jag fått sånt svar, men jag ser det överallt. STÖRANDE
Du har fel.
(Och jag tänker naturligtvis inte säga varför, det är ju så störande.)Sv: Störande!
men det är ju lite så här faktiskt (fast det gäller väll alla forum)
frågar man tex
"om jag har en hDC och vill blitta en semi transparent bild på den utan att använda gdi+ , hur ska jag göra då"
så kan man ju ge sig fan på att man får ett svar som:
"varför vill du inte använda gdi+?"
"du kan skapa ett gdi+ graphics objekt från din hDC och blitta med"
"vad är en hDC"?
//RogerSv: Störande!
Vet man svaret på frågan så är det bara att klämma dit det. Sen om man har nån alternativ lösning kan man ju nämna det lite diskret vid sidan om.
Det händer faktiskt att jag drar mig för att skriva frågor här och på andra forum just av den anledningen att man ofta (dock inte alltid) får ett svar där man blir mer eller mindre idiotförklarad för att man inte använder DEN lösningen istället, eller DEN, eller DEN...
/MarcusSv: Störande!
Bra idé! Det första svaret i en fråga skall alltid vara ett direkt svar på hur man gör X och det skall därefter följas slaviskt i alla sammanhang...
Men för helvete...skärp er...
Folk som är nybörjare inom ett område kan naturligtvis inte överblicka hela området och veta alla fallgropar och vanliga fel. Man kan inte veta det effektivaste, snabbast programmerade eller lättast uppdaterbara.
Man kan till exempel ta en fråga där uppe i VB.NET-sektionen; frågeställaren undrade hur man gjorde för att få en klass A att komma åt något i klass B.
Naturligtvis hade jag kunnat svara: "Gör A till vänklass", "gör alla medlemmarna publika i B", eller vad som helst.
Men ska man programmera utifrån en stark OO-princip så är frågan meningslös om man inte vet VARFÖR A behöver komma åt B. I detta fallet hade han inget program han gjorde, han bara talade hypotetiskt. I regel behövs ingen sådan åtkomst, och behövs det så finns det en uppsjö av varianter som alla är naturliga i sitt sammanhang.
Om jag skulle ge mig in i ett ämne där jag i stort sett inte har någon kunskap så hade jag i första hand velat veta på vilka sätt man kan göra något än att veta hur man gör det.
Frågar någon efter något som tydligt låter som en dålig lösning på ett problem (t.ex. det där klass-problemet jag skrev om ovan.), så är det rimligare att veta grundproblemet och ge en alteernativ lösning till det. Om du ska klättra upp för ett berg och klättrar rakt mot det brantaste stället är det väl bättre att du klättrar tillbaka en bit och klättrar en annan väg istället för att köra på med den sämsta vägen?