Hej Jorå, det blev till slut att användaren får mata in önskat anvnamn och lösen direkt i samma form. MEN: efter att jag validerat att något matats in måste jag ju kolla att de valda värdena inte redan finns, och visst, det fungerat utmärkt via en xxx.inc.php-fil, och jag visar en messagebox som säger om de är det, upptagna alltså! Men hur loopar jag tills ett giltigt val skett?låta anv välja anvnamn o lösenord
Jag har ett formulär som anv fyllt i. När denne sedan klickar på spara vill jag öppna ett fönster eller typ popup som låter anv själv mata in ett anvnamn och lösenord som kollas och sparas och när anv stänger detta fönster ska datat i orginalformuläret sparas. Allt i kod som körs efter att sparaknappen klickats.
MITT PROBLEM är att så fort jag öppnar ett nytt fönster tömms formuläret på sitt innehåll.
Någon som har en bättre lösning så att jag inte behöver "lämna" orginalformuläret, t ex en required-fil som visar nåt där man kan mata in...
Tacksam för tips!Sv: låta anv välja anvnamn o lösenord
Är det inte bättre att de får ange det redan på formuläret?
Det skulle jag tycka vara enklare än att fylla i sina uppgifter och sen fundera på användarnamn och lösenord.
/Anna-KarinSv: låta anv välja anvnamn o lösenord
Nu känns det som om lite kod-visning krävs för att man ska begripa vad jag menar.
I formuläret klickar anv. alltså på SPARA, formuläret kör då följande kod:
elseif (($cmdSave)&&($HTTP_SESSION_VARS['session_logged'] == -1) )
//en ny användare sparar inmatatde uppgifter
{
require('connDb.inc.php');
$query = "SELECT * FROM tblAnv WHERE anvNamn='$Anvandarnamn' AND losen='$Losenord'";
require ('getdata.inc.php');
require ('checknewPW.inc.php'); //kollar om de valda inloggningsuppgifterna är ok
if ($session_OK==1)
{
$query = "SELECT * FROM tblPerson ORDER BY PID DESC LIMIT 1";
//hämtar högsta värdet på PID = sist inlagda användare
require('getdata.inc.php');
$newPID=1;
$session_PID = $myrow[0];
$session_PID = $session_PID + $newPID;
$query = "INSERT INTO tblAnv (PID,anvNamn,losen) VALUES ('$session_PID','$Anvandarnamn','$Losenord')";
$resultset = mysql_query($query, $db) or die (mysql_error());
$session_PID = 0;
$newPID=0;
require('insert.inc.php');
$session_logged = -3;
echo "<br>Dina uppgifter har sparats!";
}
}
SÅ HÄR SER 'checknewPW.inc.php' UT:
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_popupMsg(msg)
{
alert(msg);
}
//-->
</script>
<?php
//PROBLEM: Om inloggningsuppgifterna ej godkänns (dubbletter) ska man kunna göra om inmatningen
if($num_result > 0)
{
echo "<script type=\"text/javascript\"> MM_popupMsg('Var vänlig och välj ett annat användarnamn eller lösenord!');</script>";
$session_OK = 0;
}
else //det fanns inga lika rader i tblAnv
{
echo "<script type=\"text/javascript\"> MM_popupMsg('Dina inloggningsuppgifter har sparats!');</script>";
$session_OK = 1;
}
?>
Jag måste ju visa formuläret om och om igen tills giltiga värden valts - hur?